Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Rushdie en de actualiteit, een gouden combinatie

Miriam Vaz Dias 08 november 2017

Geen magisch realisme bij Salman Rushdie (1947) dit keer, De familie Golden beschrijft de (Amerikaanse) wereld van vandaag. Vanaf het moment dat Barack Obama president wordt tot de verkiezing van Donald Trump in november 2016. In die periode is er veel veranderd. Een citaat van François Truffaut voor in het boek luidt: “La vie a beaucoup plus d’imagination que nous.” Waarmee maar gezegd is dat het leven van nu alle fantasie te boven gaat, daar kan geen magisch realisme tegenop. En dat niet in positieve zin. Egoïsme voert de boventoon, empathie is ver te zoeken.

Wanneer Obama president wordt, is de hypotheekbubbel nog maar net uiteengespat en Isis is nog een Egyptische moedergodin, aldus de schrijver. Juist op die dag komt de familie Golden wonen in een kapitaal pand aan de Gardens in Greenwich Village, New York. Nero Golden is afkomstig uit India, schatrijk en vader van drie volwassen zoons, allen dragen (valse) Romeinse namen. Vader is Nero, de oudste zoon, Petronius, wordt Petya genoemd, de tweede heet Apuleius, Apu en de derde Dionysus, kortweg D. Nero’s vrouw is omgekomen bij een aanslag op een hotel in Mumbai. Eveneens aan de Gardens, een romantisch park, woont René, documentairemaker aan het begin van zijn carrière. Hij weet steeds dichter bij de familie te komen en besluit het leven van de Goldens vast te leggen in een documentaire.

“Ik registreer, maar ben niet echt passief. Ik verander. Mogelijk verzin ik zelfs … Ik ben een camera die schildert.”


De drie jonge mannen zijn niet gelukkig, alle drie lijden ze aan deze tijd, zou je kunnen zeggen. De oudste heeft Asperger en is bang voor de buitenwereld, Apu is kunstenaar, drinkt, gaat uit, maar voelt zich nergens thuis. D Golden heeft een genderprobleem, weet niet wie of wat hij is, of bij wie hij hoort. Angst vult zijn leven. Nero verliest ze alle drie en de vierde zoon, van de veel jongere Vasilisa, met wie hij trouwt en van wie hij eigenlijk geen kind meer wilde, komt te laat om nog iets voor hem te betekenen. Ook het leven van René raakt compleet verstrikt in de Golden familie. Zo langzamerhand wordt steeds meer duidelijk van wat er zich vroeger in India heeft afgespeeld en hoe de materiële welvaart van de Goldens tot stand gekomen is.

Dit mag de rode draad zijn in het verhaal, maar daar laat Rushdie het niet bij. Er is een wirwar van verhaallijnen. En op de achtergrond het verworden van de maatschappij. De opkomst van Trump, door de schrijver de Joker genoemd.

“De Joker krijste zelf in een spiegel, de aanrander die over aanranding krijste, de propagandist die de hele wereld van propaganda beschuldigde, de pestkop die jankte dat hij gepest werd.”


Zijn haren groen, zijn gezicht zo wit als een Ku Klux Klan-kap en een vuurrood geverfde mond. Daarnaast speelt identiteit een rol, wapenbezit en seksuele geaardheid. Kortom, alle problemen van deze tijd komen aan bod. Actueler kan haast niet.

Rushdie beschrijft de personen in zijn roman met gevoel, soms zelfs met liefde. Over de ouders van René:

“ ‘s Avonds zaten ze in plassen geel licht, een boek op schoot, verloren in woorden. Ze leken op een schilderij van Rembrandt, Twee filosofen in meditatie verzonken, en ze waren kostbaarder dan welk schilderij ook.”


De vertalers, Karina van Santen en Martine Vosmaer, hebben prima werk verricht. Ook de beeldspraak is prachtig vertaald.

“Zijn conversatie was een reeks willekeurige bommen die uit de blauwe hemel van zijn gedachten vielen.”


Citaten, boeken en films, ze komen allemaal langs en nodigen uit tot opzoeken en bekijken. De verteller als filmer opvoeren en gebeurtenissen als scènes weergeven, eindigend met Cut, is een vondst. De lezer kijkt mee en weet voortdurend dat dit niet allemaal werkelijkheid hoeft te zijn, want ook de filmer interpreteert…

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Miriam Vaz Dias

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur