Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een observerende buitenstaander in haar eigen leven

Miriam Vaz Dias 13 juni 2020

Vanaf de eerste bladzijde blijft de vraag hangen: lees ik hier een roman, een autobiografie of nog iets anders? Volgens Claudia Durastanti zelf is De vreemdelinge (vertaald door Manon Smits) voor achtennegentig procent autobiografisch. Het heeft haar moeite gekost het te schrijven. Al eerder had ze een roman geschreven waarin haar ouders figureerden, maar dan wel aangepast aan haar fantasie. Dat is in dit boek niet het geval. Zij zijn wie ze zijn – niet mooier en zeker niet aardiger dan in werkelijkheid. Zoveel wordt wel duidelijk. Beiden zijn doof: moeder vanaf haar vierde jaar, vader is doof geboren. Ze heeft een horende broer die zes jaar ouder is dan zij en die vooral in haar jeugd haar steun en toeverlaat was.

De schrijfster is geboren in New York. Haar grootouders waren daarheen geëmigreerd, evenals een deel van haar familie. Als Claudia een jaar of zes is, vertrekt ze met haar moeder en haar broer naar Basilicata, een zeer arme streek in het zuiden van Italië waar haar moeder is geboren. Op school is ze een buitenbeentje, het dialect spreekt ze niet en haar Engels kan ze daar al helemaal niet kwijt. Ze verliest zich in boeken, die ze overal vandaan haalt. Uiteindelijk vertrekt ze na de middelbare school naar Rome, waar ze antropologie gaat studeren. En niet zonder reden.

Ze wil de wereld van haar ouders beter ­­leren begrijpen, maar ook haar eigen wereld. Was haar moeder een ’vreemdelinge’ (niet alleen zonderling door haar eigen wereld van doofheid, maar ook excentriek en weigerend zich te voegen naar de wetten van de maatschappij), Claudia zelf is dat ook: vreemdelinge in Italië, maar ook in Amerika en later als volwassen vrouw in Londen en niet in de laatste plaats als dochter van twee dove ouders. Het voelt altijd alsof ze een buitenstaander is en blijft. Antropologie en het schrijven zetten haar op het spoor om in elk geval te begrijpen hoe de ander leeft en denkt. In een interview verklaart ze het zo:

‘Als je opgroeit tussen mensen met een handicap, is jouw kijk op de wereld vrij gelimiteerd. Je bent de vertaler tussen hun wereld en de buitenwereld. Maar het is niet omdat je hun vertaalslag kunt maken, dat je hun wereld begrijpt. Pas toen ik in die kamer* in het Guggenheim stond, voelde ik voor het eerst empathie voor mijn moeders situatie. Het voelde of ik in haar lichaam zat en begreep hoe oorverdovend stilte en eenzaamheid kunnen zijn.’

Over haar vader schrijft Durastanti afstandelijker, en dat is ook niet zo vreemd. Hij is vaak voor jaren verdwenen uit haar leven. Slechts in één fase in haar leven speelt hij de hoofdrol. Ze is dan een beginnende puber en haar ouders zijn inmiddels gescheiden. Hij ontvoert haar en gaat met haar naar hotels en cafés. Geen wereld waar zij in past.

Het observatievermogen van de schrijfster is bijzonder goed ontwikkeld, ze weet mensen heel raak neer te zetten. En wanneer ze uitvoerig beschrijft hoe ze worstelt met haar niet altijd aanwezige loyaliteit ten opzichte van haar ouders, overtreft ze zichzelf. Er komen echter wel heel veel personen aan de orde; vrienden, familie, klasgenoten. Het vergt geduld van de lezer, dat is zeker waar. Maar voor wie dat opbrengt is dit boek een heel bijzondere ervaring, in een wereld, of eigenlijk in werelden die voor velen van ons niet gebruikelijk zijn.

*Dough Wheeler, een Amerikaans kunstenaar heeft in dat museum in New York een kamer ingericht waarin hij met optische effecten absolute stilte probeert te vatten.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Miriam Vaz Dias

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur