Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Absoluut geen ontkomen aan de ‘Ferrante fever’

Mirjam Burger 18 augustus 2015

De nieuwe achternaam (2015) is deel twee van het vierluik ‘De Napolitaanse romans’, geschreven door Elena Ferrante, pseudoniem van een Italiaanse romanschrijver die al bijna vijfentwintig jaar weigert in de publiciteit te treden. Ondanks dat is ze de meest geroemde Italiaanse romanschrijver van deze tijd. De nieuwe achternaam is het vervolg op De geniale vriendin (2012), maar is - ondanks enkele verwijzingen naar het vorige deel - ook goed afzonderlijk te lezen.

Het verhaal begint tijdens de lente van 1966 waarin Lila een metalen doos met daarin acht schriften toevertrouwt aan Elena en haar laat zweren er nooit in te kijken. Zodra ze echter haar hielen licht, haalt Elena de schriften tevoorschijn en trekt ze de lezer direct mee in haar verbroken belofte. Ze wroet door de aantekeningen waarin Lila alles en iedereen in de wijk heeft beschreven, waardoor de lezer voor het eerst ook een kijkje vanuit het perspectief van Lila wordt gegund.

Middels Lila’s aantekeningen wordt de draad snel weer opgepakt door Ferrante daar waar ze de lezer in De geniale vriendin in hoogspanning had achtergelaten, namelijk op de trouwdag van de zestienjarige bruid. Lila komt erachter dat degene die ze zojuist haar jawoord heeft gegeven, de rijke kruidenier Stefano Caracci, haar heeft verraden ten opzichte van een van de maffiosi in de wijk. Lila, compromisloos als ze is, keert zich in alle minachting van Stefano af en de metamorfose die Stefano vervolgens door haar afwijzing ondergaat is fascinerend. Er is plots niets meer over van de beheerste, vriendelijke man; hij blijkt de genen van zijn vader, Don Achille, te bezitten. Elena verlooft zich met Antonio, maar eigenlijk meer om ‘op koers’ met Lila te blijven; heimelijk is ze verliefd op de intellectuele, maar onbereikbare Nino.

De invloed van de maffiose Solara-broers blijft wringen in de wijk. Ze zijn door Stefano in zaken betrokken, hetgeen opnieuw spanningen geeft tussen Lila en Stefano. In de wijk, waar armoede de keuzes in het leven beperkt, is het echter soms kiezen tussen twee kwaden. Lila deelt haar nieuw verworven welstand met Elena en projecteert zo haar eigen dromen op haar vriendin. Wanneer Elena naar het gymnasium gaat, koopt Lila de schoolboeken voor haar en laat haar studeren in haar nieuwe appartement. Zo geniet Elena van de luxe en Lila van de kennis. Met een aantal mensen beleven ze een vakantie op het eiland Ischia waarin keuzes worden gemaakt die verstrekkende gevolgen hebben voor hun terugkeer naar de grauwe realiteit in de wijk.

Net als in De geniale vriendin groeien Elena en Lila soms uit elkaar en dan weer naar elkaar toe, maar vinden met niemand anders de balans dan met elkaar. De meisjes leren liefde maar ook hartzeer kennen in dit deel. Het is niet te zeggen wie de sterkere partij is, wie het beste af is, wie de slimste keuzes maakt. In De nieuwe achternaam worden de personages verder uitgewerkt en geïntensiveerd. Alle thema’s, maar vooral liefde en angst, worden verder uitgeplozen, elk onderbuikgevoel wordt benoemd door Ferrante. Het laat op kleine schaal zien hoe de maffia zich wortelt in elke laag van het dagelijks leven en de machtsverhoudingen steeds gecompliceerder maakt, waardoor er nauwelijks te ontsnappen valt aan de ellende en de corruptie. Het is vooral angst die het leven van de twee meisjes domineert; angst om de wijk te verlaten maar ook angst om nooit aan de wijk te ontkomen. Hoewel in romanvorm, maakt het verhaal haarfijn duidelijk dat het slechts enkele mensen lukt om een dergelijk milieu werkelijk te ontgroeien. De ontwikkeling van de meisjes doet de lezer continu reflecteren: wat vormt een mens precies tijdens zijn/haar leven? Wat zijn de belangrijkste keuzes in het leven? Ook De nieuwe achternaam eindigt weer midden in een scène. Het koortsachtig wachten op de Nederlandse vertaling van deel drie is onherroepelijk begonnen; er is geen ontkomen aan de ‘Ferrante fever’...

1

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Mirjam Burger

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur