Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Afscheid maakt melancholiek

Mirjam Burger 17 november 2016

Het verhaal van het verloren kind (2016) is het vierde en laatste deel van het vierluik ‘De Napolitaanse romans’, geschreven door Elena Ferrante. Het gegis naar de identiteit van de auteur achter dit pseudoniem heeft de afgelopen jaren tot veel commotie geleid. Na uiteenlopende suggesties beweerde de Italiaanse journalist Claudio Gatti onlangs, tot grote woede van de trouwe schare Ferrante-fans, dat Ferrante het alias zou zijn van vertaalster Anita Raja, woonachtig in Rome. Eén ding is zeker: of de auteur nu wel of niet zelf geleefd heeft in een arme volkswijk van Napels, het heeft in elk geval een meer dan geloofwaardig kwartet romans opgeleverd over meer dan 30 jaar vriendschap tussen de twee vriendinnen Elena en Lila.

Na De geniale vriendin (2012), De nieuwe achternaam (2015) en Wie vlucht en wie blijft (2016), beschrijft Het verhaal van het verloren kind grofweg de levensfase tussen veertig en zestig jaar van Elena en Lila. Inherent aan deze levensfase maken de vrouwen minder heftige ontwikkelingen door, maar reflecteren (vooral Elena) meer op hun leven vol keuzes, imperfecties, intens geluk, ontdekkingen, falen, opkrabbelen.

Het is gemakkelijk om als auteur een aimabel karakter te creëren dat goede dingen doet of een bad guy die alleen maar slechte dingen uithaalt. Veel intrigerender is het echter om de donkere kant van een goed persoon te belichten of andersom. Zo is er de moederlijke liefde van Elena die regelmatig wijkt voor haar persoonlijke ontwikkeling en autonomie. Egoïstisch, of niet? Doet Elena het verkeerd als moeder? En die altijd weer opstandige Lila, is zij nu daadwerkelijk een loeder of kan de lezer toch sympathie krijgen voor haar acties? Is Nino, de liefde van hun beider leven, charmant of een genadeloze manipulator? En is de perceptie van verteller Elena überhaupt objectief te noemen? Ze neemt de lezer mee in haar vertelling, stelt niet alleen haar mening bij over mensen in haar leven, maar ook die van de lezer.

Het contrast tussen de intellectuele ontwikkeling van Elena en de ontwikkeling van de overlevingsmechanismen van Lila is groot. Het drijft hun relatie op de spits. Beiden hebben op hun eigen manier geprobeerd aan ‘de wijk’ te ontsnappen, aan de grauwheid, het geweld, het keurslijf en de moeilijk te verbreken banden. Ze bewonderen en verafschuwen elkaar erom, staan elkaar bij, botsen en drijven weer uiteen. Op de achtergrond ontvouwt zich ondertussen de geschiedenis van het naoorlogse Italië.

Terugkijkend op alle vier de romans zijn er delen met absolute pageturners en, onvermijdelijk, delen die minder boeiend zijn. Ondanks dat is het de consistente filmische schrijfstijl van Ferrante (net als de fear of missing out) die de lezer aan de pagina’s gekleefd houdt, wachtend op nieuwe, onverwachte plotwendingen in de levens van de beide vrouwen. Het eind van deze sage is onvermijdelijk en maakt, net als het eindigen van een favoriete Netflix-serie, enigszins melancholiek. Geen Elena en Lila meer. Behoefte om met andere lezers te spreken die de hele reeks hebben gelezen. Die Elena en Lila ‘kennen’. Napraten, ontleden, reflecteren. Op een aangename manier blijft de echo van de ‘Napolitaanse romans’ van Elena Ferrante nog lang naklinken.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Mirjam Burger

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur