Egodocument en stadshistorie van Nieuw-West en de hoofdstad

Miro Lucassen 05 juli 2023
Zowel de auteur als mijn vader woonde een tijdje in Nieuw-West, het Amsterdamse stadsdeel rond de Sloterplas. Zelf kwam ik er alleen op bezoek, maar die grote waterplas bleef altijd een fenomeen. Dit boek begint als een speurtocht naar de op het oog eenvoudige vraag waarom de nog geen vijftig jaar oude woning van het gezin Kok alweer is gesloopt. De persoonlijke geschiedenis verbindt Bas met een zwierige aanpak met de ontwikkeling van de strokenbouw, de filosofie van stadsbouwmeester Van Eesteren en de achteloze omgang met het monumentale karakter van dit deel van de stad. Dat alleen al maakt Op een dag in Nieuw-West onmisbaar voor iedereen die Amsterdam in het hart heeft gesloten. Voor beleidsmakers en politici staan er ook indringende vragen in over de gevolgen die hun beslissingen hebben gehad. Wederom: niet alleen voor Nieuw-West maar juist ook voor de rest van de stad. Overtuigend zet Bas Kok vraagtekens bij de stelling dat Amsterdam een ongedeelde stad is; dat valt in Nieuw-West tegen, maar ook in Zuid. De auteur heeft er grootste en meeslepende oplossingen voor in gedachten. Als die tot uitvoering komen, valt er nog tientallen jaren van alles aan Nieuw-West te verspijkeren - maar dan zonder de ziel van het gebied aan te tasten.

Meer recensies van Miro Lucassen