Een heel mooi eerbetoon aan de vrouwen

Missmir 25 september 2024
Jessie ‘Kit’ Carson werkt voor de New York Public Library, maar besluit toch om te kiezen voor het doen van vrijwilligerswerk in Frankrijk tijdens de Eerste Wereldoorlog. Als ze daar aankomt is ze geschokt door het zien van zoveel ellende. Maar Kit is vast besloten om met boeken weer licht en hoop te creëren in de ogen van de Fransen. Samen met een hele groep andere moedige vrouwen helpen ze de Franse bevolking. Maar wat is met Kit gebeurd na afloop van de oorlog?

Jaren later vindt Wendy Peterson documenten over Jessie ‘Kit’ Carson en ze raakt geïntrigeerd. Graag wil ze het verhaal van Kit leren kennen en probeert er achter te komen wat er gebeurd is.

Het boek begint met een proloog, die je gelijk al fascineert. De persoon die aan het woord komt heeft interessante gedachtes die maken dat je het verhaal erachter wilt leren kennen. Dan maken met we kennis met Kit, die aankomt in Frankwijk en daar haar liefde voor boeken met anderen wil delen. Ze wil ze weer uit hun diepe dal trekken en laten dromen. Meermaals werd het boek dan ook verrijkt met prachtige quotes, uit klassiekers of levenslessen van de personages. Ik heb dan ook best veel quotes geselecteerd, zelf vond ik deze heel mooi: “Als je positieve dingen zoekt, zul je ze vinden.”

Het verhaal van Kit wordt afgewisseld met de verhaallijn van Wendy, die ontdekt een document waarin gesproken wordt over Kit en de Cards. Door deze manier worden de ontbrekende delen van Kit mooi aangevuld. Echt een band had ik niet met Wendy, veel meer Kit en de andere Cards.

De auteur heeft de omgeving en omstandigheden treffend weergegeven zonder heel diep in te gaan op de bar trieste en verschrikkelijk situatie. Wel liet ze heel goed merken welke wanhoop de mensen voelden en hoe er toch hoop gecreëerd werd. Met daarbij de invloed van Kit en de overige Cards, je kon merken dat er heel veel research gedaan is. Dat blijkt ook uit het nawoord, er is geprobeerd om zo dicht mogelijk bij de waarheid te blijven. Wel bleef ik nog met wat vragen achter, die ik graag beantwoord had willen krijgen.

Een heel mooi eerbetoon aan de vrouwen die zich hebben ingezet tijdens de Eerste Wereldoorlog. Prettig leesbaar en leerzaam. Met heel veel liefde voor boeken en lezen. 4.5 ster

Meer recensies van Missmir