Wat is nou daadwerkelijk belangrijk in het leven?

Missmir 14 augustus 2024
Emma is een jonge vrouw die een perfect, druk en een gelukkig leven heeft. Kooklessen, helpen van bij de voedselbank, veel werk en ook nog een relatie. Maar opeens gebeurt er iets die Emma’s hele wereld doet instorten. Haar perfecte opgebouwde leventje brokkelt steeds meer af, maar was het wel zo perfect en gelukkig?

Ik had dit boek al vaker voorbij zien komen en zag al vele lovende recensies, dus ik twijfelde dan ook geen moment toen ik de kans kreeg om dit boek te lezen. Want ik wil graag zelf oordelen over een boek, en ja ik kan zeggen dat Valerie van mij ook een lovende recensie krijgt.

Want Valerie weet je met dit boek te raken, ze schijft over verdriet, rauw en machteloosheid. Een quote uit het boek die bij mij binnenkwam is deze:

‘Op sommige momenten lijkt het alsof eindelijk doordringt wat er is gebeurd, alsof het pas dan echt binnensijpelt. Dan lijkt het alsof een grote golf me overspoelt en pure paniek me overvalt. Op andere momenten lijkt het alsof ik helemaal niet doorheb dat er iets is gebeurd, tot ook dat besef doordringt en ik opnieuw het gevoel krijg volledig kopje onder te gaan.’

Dit beschrijft zo goed hoe iemand zich kan voelen bij een moeilijke en verdrietige situatie. Waarbij je ook voelt dat het boek dicht bij Valerie ligt, uit het hart. Het verhaal voelt zeer persoonlijk en warm, je leeft mee met Emma en hoopt dat ze de reddingsboei aanpakt als ze die kan zien. De schrijfstijl is toegankelijk en prettig, waarbij Emma het meest is uitgediept. Waardoor je ook een soort band voelt met haar.

Ik denk dat dit een boek is waar je levenslessen uit kunt halen; want wat is nou daadwerkelijk belangrijk in het leven?

Meer recensies van Missmir