Blijft bijzonder

Missmir 14 februari 2024
Jack Newman werkt aan een manier om de status A-sterfelijkheid te bereiken. Dit doet hij samen met zijn andere genetisch gemanipuleerde broers en zussen. Deze status is nodig om de vijand van de mens te verslaan. Maar Jack heeft meerdere problemen die hem in de weg staan, gaat het hem lukken om de mensheid te redden?

In het tweede deel van de ontdekking van de mens gaan we verder waar we in het eerste deel gebleven zijn. Ik heb dit deel ook gelezen en wil je dan ook aanraden om dat deel eerst te lezen. Hoewel je misschien ook prima in het tweede deel zou kunnen starten, want Frank geeft genoeg terugblikken op het eerste deel.

Het verhaal kent meerdere belangrijke personages die ook al in het eerste deel aanbod komen. Maar nu krijg je als lezer een nog beter beeld van ze. Frank neemt je steeds mee als toeschouwer bij de gebeurtenissen, per hoofdstuk wordt vermeld welke personage en welke tijd. Daardoor krijg je een goed beeld van alles wat er gebeurt en is het ook duidelijk wat in het verleden en in het heden kan gebeuren.

Wat ik heel knap vind van het boek en ook tegelijkertijd heel beangstigend is dat er een realistisch beeld wordt gegeven van de toekomst van ons als mensheid. De verslavende afhankelijkheid van apparaten, genetisch gemanipuleerd voedsel en het veranderen van de natuur. Uiteraard is en blijft het een Science Fiction boek waarin creaties in voorkomen die alleen bestaan in de fantasie, maar die mix vind ik wel prettig.

De schrijfstijl van Frank is over het algemeen zeer prettig, hij schrijft prettig en het leest makkelijk. Maar soms komt ook de evolutiebioloog naar boven wat resulteert in naar mijn mening iets te lange oninteressante dialogen. Die zijn niet aan mij besteed, maar het verhaal is zeker een aanrader!

Meer recensies van Missmir