Echt een fantastisch boek!

Missmir 26 juli 2024
Olga is reisjournaliste en woont samen met haar vader in Duitsland, het Harzgebergte. Olga heeft en haar vader hebben een goede band, maar helaas is onlangs dementie bij haar vader geconstateerd. Haar moeder is al jaren geleden overleden en het was altijd zij en haar vader. Maar door de dementie van haar vader, vertelt hij over dingen die niet kloppen met de geschiedenis zoals Olga die kent. Door een samenloop van omstandigheden besluit Olga in het verleden te duiken en komt achter een schokkend geheim.

In de nomade komen alle talenten van Anya weer samen, een goed verhaal, kloppend, spannend en een goede research. Het is een verhaal met zoveel lagen en verhaallijn, wat ook overweldigend kan zijn. Maar ik heb er alleen maar van genoten. De meeste tijd volgen we het verhaal vanuit het oogpunt van Olga, tussendoor wordt er nog een mysterieuze conversatie gevoerd. En ook delen van een documentaire zijn onderdeel. Beetje bij beetje word je als lezer steeds een beetje wijzer, of althans dat denk je.

De personages zijn herkenbaar en zijn goed uiteengezet. Wat ook goed is gedaan is dat je hetzelfde wantrouwen hebt als Olga ervaart. Wie is te vertrouwen en wie is niet eerlijk? Voor mij was het lang onduidelijk hoe het in elkaar stak, en vond het daarom ook spannend als Olga haar volgende stap zette. Wat ik ook erg heb kunnen waarderen in het boek is de geschiedenis van het gebied, de hoek Polen, Litouwen en Balarus. Ook is de omgeving en de leefomstandigheden van toen en nu heel duidelijk geschetst. Maar ook de schrijnende verhalen en de emotie die erbij komen kijken zijn op een mooie manier verwerkt in het boek. Het is echt zo goed gedaan.

Dus hou je van geschiedenis, maar eentje die ook spannend is? Met een beetje liefde, trouw, vriendschap en verraad? Dan moet je de Nomade echt lezen. Echt een fantastisch boek!

Meer recensies van Missmir