de laatste in de rij

missp_her_books_read 20 februari 2023
De laatste in de rij is een Young Adult verhaal over een groep schoolgaande tieners. Op weg naar volwassenheid en het nemen van beslissingen en verantwoordelijkheid. Het is een boek uit een reeks, die je apart kan lezen, maar om echt er helemaal in mee te zijn, adviseer ik toch om voorgaande delen eerst te lezen. De laatste in de rij belicht Anna en Olivier, die in de vriendengroep thuishoren, maar toch zoekende zijn naar hun plekje en erkenning. Ze worstelen elk met hun eigen problemen, gedachten, tekortkomingen en verliefdheid zoals dat ook hoort op die leeftijd. Het is zeer herkenbaar geschreven en op een speelse manier. Daar het Young Adult is, miste ik toch wat de diepgang, de houvast of tips die jongeren uit deze verhalen oppikken. Alice bakker weet wel goed waar jongeren mee worstelen en heeft dit op een niet belerende maar open mind wijze neergezet.
Het verhaal leest zeer vlot en komt betrouwbaar en herkenbaar over.
Geen gezwijmel of hoog psychologische taal, maar de spreektaal van de jeugd en dat heeft de schrijfster met de juiste finesse gedaan.
De cover is een zeer mooi en passend op het verhaal, alsook voor het genre.
Het leuke extraatje vond ik de boekentips, die ik voor mijn pubers zal gebruiken en hen zeker ook deze reeks zal laten lezen!

3,5 ster

@missp_her_books_read