Dochters van hoop

missp_her_books_read 15 september 2024
Iedereen bekomt ten huize Lindenhof van de oorlog. Toch zijn er ook zware gevolgen die de familie en de stad hebben geraakt. Vader gewond, financieel aan de grond, stiefmoeder die in haar eigen ideale wereldje leeft en de 3 zussen met een wil en gedrevenheid.
Het idee om terug financieel erbovenop te geraken, is hun landhuis om te bouwen tot een hotel. Toch zal het op iets totaal anders uitdraaien. Het wordt een herstel oord/ziekenhuis dat hun terug financiële middelen zal geven en ook zoveel andere avonturen en verhalen. Helena en haar zussen hebben hun handen vol en krijgen hulp van Maxim, die op de vlucht is en een onderkomen zoekt...
Dochters van hoop zet twee verhaallijnen uit die gaandeweg versmelten tot één geheel.
Je krijgt een heel duidelijk beeld van tijdgeest, omgeving, de geschiedenis van Meerdburg en Rusland.
De personages zijn ook zo goed en doordacht bedacht, de lieve en zorgzame Helena, zussen Katharina & Lilly die hun eigen wil en gedrevenheid hebben, stiefmoeder Elisabeth die de nodige irritaties opwekt en het stiefmoeder beeld alle eer aan doet. Maar ook pater Gustav die hun op het goede spoor zet met de nodige knipogen en zelfreflectie. En tot slot de Russische vluchteling Maxim, die al veel heeft moeten doorstaan en afgeven.
De schrijfstijl van Maria Nikolai is zeer vlot en gemakkelijk te lezen. Het soms toevoegen van dialect en Latijnse uitdrukkingen gaven het dat extraatje in de klassieke schrijf benadering.
Het eerste deel van de trilogie Lindenhof
is een erg goede start van een nieuwe familiesaga die mij vanaf het begin goed mee had. Maar nu mij toch ook achterlaten met vragen die in de volgende delen hopelijk een antwoord gaan geven.

4 sterren

@missp_her_books_read