Lichtjes in de molen

missp_her_books_read 09 september 2024
Durf, trouw, gedreven, vlucht, dromen het zijn dingen waar Wietske vaak mee in de knoop ligt. Vooral voor zichzelf en er een balans in vinden. Als haar werkgever, Wietske een verplichte vakantie oplegt en ze na jaren terug naar haar geboortedorp in Friesland trek, is ze best even van slag! Wat nu?? Geen werk, de Foppe tegen komen waar ze toen voor is gevlucht en al die andere herinneringen die er aan samenhangen.
Zal ze de rust krijgen om een nieuwe aanpak te vinden?
Wietske kennen we van een eerder verhaal, er wordt wel niet teruggegrepen, we krijgen juist inzicht in haar leven en persoonlijkheid.
Een personage die zeer herkenbaar is, die steeds alles in de hand wil hebben en hierdoor soms de foute keuzes maakt uit angst en de druk van perfectie.
Dat was voor mij de sterkte van het verhaal, die angst en het nastreven van perfectie, die je vormen en remmen. Maar ook de trouwheid, vooral in de liefde laat zien dat houden van iets is dat we niet kunnen wegcijferen en sturen.
De communicatie verbaal en non-verbaal zijn hier zo leuk gebracht tussen Wietske en Foppe.
Het is echte feelgood die Lindi Melse altijd een bepaalde toets geeft, dat het niet te romantisch wordt, maar waar je op het einde zo happy van kan worden.
Het inbrengen van wat Friese woorden was ook leuk te lezen en juist genoeg om het leesbaar te houden voor iedereen.

4 sterren

@missp_her_books_read