Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een beperkte wereld

Moira 12 december 2016

Meisje is een volwassen vrouw of eigenlijk heel veel volwassen vrouwen die elk een eigen stem van binnen hebben die ‘Meisje’ heet. Meisje loopt tegen alledaagse problemen aan waarin iedereen zich van tijd tot tijd kan herkennen, van kleine tegenslagen als een vlek aardbeienjam op je jurk, het even niet meer weten, tot een te vol hoofd hebben waardoor al je aandacht versnippert.

Marjon Sarneel (schrijfster ) en Judith Zijtregtop (illustrator) maakten samen dit prentenboek voor volwassenen. Een prentenboek dat bestaat uit vijftien 1-minuut verhalen met elk een bijpassende illustratie waarin elementen gebaseerd op Mindfulness en het Omdenken zijn terug te vinden. De vertelsels zijn opgebouwd in korte heldere zinnen, de illustraties zijn luchtige schilderingen waarbij soms gebruik wordt gemaakt van een collagetechniek.

De makers lijken uit te gaan van de gedachte dat een prentenboek automatisch betekent dat de inhoud kinderlijk neergeschreven moet worden, maar een verhaal kort en sterk schrijven bereik je niet louter door woorden te verkleinen en de voorbeelden en metaforen sterk te versimpelen. Zo laat Sarneel in een Hollands aandoend bos rustig een nijlpaard naast een hert en een mol een rol spelen. Natuurlijk is in een fantasie alles mogelijk, maar het voegt aan het onderliggende probleem niets toe om ineens een giraf of een nijlpaard te laten opkomen in een verder gewoon bos. Tel daar het inconsequente gebruik van dieren als metafoor bij op en het gaat aan alle kanten rammelen en de boodschap ontkrachten.

Dat de verhalen zo kort zijn kan uitdagen tot dieper nadenken maar daarvoor mist het toch te veel diepte en gelaagdheid en bevat het te veel open deuren. Opvallend is verder de frictie tussen de volwassen kant van Meisje -die ‘poetsdag’ heeft , bezoek krijgt waar ze een taart voor bakt of bezig is met tuinonderhoud- en haar onvolwassen kant waarbij ze terugvalt in zeer kinderlijk taalgebruik dat zelfs voor een jong kind ongezond aanvoelt. Zo heeft Meisje op een gegeven moment een belangrijke afspraak (dat is ook de titel van het verhaal), waarin ze haar voorbereidingen beschrijft voor deze afspraak:

'Het meisje haast zich door haar huisje. Ze heeft haar lange haren al gewassen, die zijn zelfs al bijna droog. Gelukkig, want ze moet op tijd zijn voor haar belangrijke afspraak. In haar slaapkamer opent ze de kast.
Jurkjes en rokjes hangen keurig op een rij.'

De in volwassen taal verwoorde ‘belangrijke afspraak’ en direct daarna het terugvallen in zeer kinderlijke bewoordingen als huisje, jurkjes en rokjes schuurt. Ook een jong kind woont in een huis en niet een huisje en heeft jurken en rokken in haar kast. Het boek staat vol met dit soort momenten en verkleinwoorden, dit maakt het tot een onvolwassen boek voor volwassen vrouwen.



Naast elke vertelling staan de illustraties van Judith Zijtregtop, ze missen wat kracht en vaardigheid en blinken niet uit in originaliteit en uitvoering. De gezichten van Meisje zelf zijn erg primitief en oppervlakkig, de dieren zijn met meer gevoel neergezet. Overigens zijn ze wel passend bij het geheel, het is merkbaar dat ze de schrijfster goed aanvoelt en met haar op één lijn zit.

In het slotverhaal beschrijft Marjon Sarneel hoe ze is gekomen tot het maken van dit boek. Hoe ze in haar leven druk is met poetsen, boenen, wieden, koken. Hoe de dagen haar door de vingers glippen terwijl ze vergeet te eten en te drinken, aandacht te hebben voor de dingen om haar heen. 

'En dan, in het maanlicht, ziet ze in een hoek een pen op de vloer liggen. Ze bukt zich en raapt de pen op. Zonder na te denken grijpt ze een schrift en begint te schrijven. Zomaar, in het wilde weg.
Het is geen dagboek, geen boodschappenlijstje, geen brief, geen verhaal. Het is het allemaal tegelijk.
Haar pen vliegt over het papier. Ze merkt niet hoe de maan langs de hemel schuift, want ze heeft woorden teruggevonden die ze lang geleden had gekend.'

Hiermee schreef ze een heel persoonlijk boek en geeft ze de lezer een inzicht in hoe zij via haar innerlijke stem ‘Meisje’ met haar problemen omgaat. Je moet je hierin herkennen om met dit boek uit de voeten te kunnen, wat het boek slechts toegankelijk maakt voor een klein publiek.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Moira

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur