Een zowel droevig als bij de tijd boek.

MonikaElise 31 maart 2023
Luister van Sacha Bronwasser vertelt over de eenentwintigjarige M. die in 1989 halsoverkop uit Nederland vertrekt. Ze gaat in Parijs aan de slag als au pair. Een verhaal over liefde en leugens, angst en vertrouwen.
Ijzersterk beschreven alsof je het zelf meemaakt. Ze neemt je mee aan de hand door het hele verhaal.
Vond het zowel geestig als ook spannend. Thema's als het najagen van dromen, het overwinnen van tegenslagen en het vinden van je eigen plek in een vreemde stad komen aan bod.
Heerlijk hoe ze ook de Franse taal eigen wordt.
M. beschrijft grote en kleine gebeurtenissen die haar overkomen. Hoewel het op het eerste gezicht gaat om gewone, weinig opzienbarende zaken is het alleen zijn zeer voelbaar. Romantische geest en hang naar avontuur komen ook steeds weer terug.
Je wilt M. soms wakker schudden. Ik was het niet altijd eens met de beslissingen en overdenkingen die M. had of nam over relaties.
De plekken in Parijs heb ik via Google Maps opgezocht om zo nog een beter beeld van het verhaal te krijgen.
Als je houdt van een boek dat je raakt en laat nadenken dan is Luister absoluut een goede keus.

Meer recensies van MonikaElise