De bibliotheek vol herinneringen

Monique 29 september 2024
In bibliotheek vol herinneringen leren we Sally kennen. Sally heeft in haar huis een eigen bibliotheek gecreëerd. Elk jaar als haar dochter Ella jarig was plaatste ze een boek in de bibliotheek met een persoonlijke boodschap erin.

Het contact met haar dochter is minimaal. Sally denkt dat dat haar schuld is en wil haar dochter de ruimte geven om toenadering te zoeken. Ze pushed haar dochter op geen enkele manier.

Als Sally per ongeluk vergeet de kraan dicht te draaien van het bad dat ze wilde nemen, loopt het water naar beneden en ruïneert de bibliotheek en alsof het niet genoeg is glijdt ze uit op de glibberige vloer als ze probeert de kraan dicht te draaien. Ze bezeert haar beide armen en ook haar hoofd.
Ella is genoodzaakt terug naar haar moeder te gaan nu deze hulp nodig heeft.
Aldaar ontdekt Ella wat er jaren geleden daadwerkelijk is gebeurt en wil haar moeder een mooi gebaar terug geven.

Als bij haar moeder ziek wordt neemt Ella een rigoureuze beslissing.

Wat een mooie gedachte dat er een bibliotheek is aangelegd door je eigen moeder. Van boeken die ze elk jaar toevoegt aan de collectie met in elk boek een persoonlijke boodschap.

Het boek laat pijnlijk duidelijk zien hoe meningen ontstaan als men niet volledig op de hoogte is. Het kan leiden tot grote teleurstellingen.

Het boek leert ons om niet zomaar conclusies te trekken, het leert ons dat het niet verkeerd is om anderen te helpen en het leert ons dat een klein gebaar al genoeg is om een ander te laten weten dat je om diegene geeft, in welke zin dan ook.
Met andere woorden, het zet je wel aan het denken.

Het is een zeer open geschreven boek, waarin zeer veel emoties de boventoon voeren, maar niet op een vervelende manier. Het geeft inzicht in hoe we zijn, hoe dat komt en waarom we reageren zoals we reageren en denken zoals we denken.

Het is een zeer mooi boek wat voor natte ogen zorgt van ontroering.

Meer recensies van Monique