Een goed hart

Monique 28 september 2024
Een mooie roman van Jackie van Laren.
In dit boek maken we kennis met Floor die net uit een traumatische relatie komt. Ze gaat haar vriendin helpen met fietsvakanties in Shetland. Aldaar ontmoet ze de ruige Niven. Niven is stug en nors maar als ze bij hem moet schuilen voor een storm leren ze elkaar beter kennen.

Een boek met ook wel zware thema’s. Zo heeft Floor haar borsten preventief laten verwijderen omdat ze het borstkanker gen bij zich draagt. Hierdoor voelt ze zich minderwaardig aan anderen. Ook Niven heeft last van onverwerkte trauma’s. Zo kan hij moeilijk omgaan met het feit dat hij iemand die hem na aan het hart stond niet heeft kunnen redden toen hij in Afghanistan was.
Samen proberen ze hun trauma”s te verwerken en van elkaar te accepteren.

Het boek is mooi geschreven en laat mooi zien hoe sommige beslissingen een diepe impact op het leven kunnen hebben. Met welke emoties men kan kampen maar ook wat het met een persoon doet en kan doen. Kan me voorstellen dat het voor sommigen confronterend zou kunnen zijn.

Het mooie van deze auteur vind ik dat ze op een ongedwongen manier weet te schrijven. Met een vleugje luchtigheid maar zonder afbreuk te doen aan het thema. Het leest gemakkelijk maar wat de auteur je wilt meegeven blijft goed hangen. Heb meer boeken gelezen van deze auteur en het valt op dat ze altijd wel iets in haar boeken verwerkt waar mensen ihet dagelijks leven mee in aanraking kunnen komen. De wijze waarop ze deze beschrijft maakt dat je er meer over nadenkt maar het ook meer gaat relativeren. Dat het niet zo erg is als het klinkt. Accepteer anderen zoals ze zijn.

Ook de natuur wordt heel levendig beschreven. Het maakt dat je nieuwsgierig wordt naar dit deel van Engeland.

Mooi boek van deze auteur.

Meer recensies van Monique