Lezersrecensie
Explosief einde van een spanningsvol verhaal
Het geheim van Gent gaat eens niet over Cotton Malone, het vaste hoofdpersonage in de thrillerreeks van Berry, maar hij tovert een nieuw personage voor het voetlicht. Nick Lee werkt voor de Unesco als speciaal agent voor het behoud van het cultureel werelderfgoed. Maar, zoals in de eerste hoofdstukken al duidelijk wordt, fungeert hij min of meer als spion of 'veldagent'. Hij wil in Gent zijn voormalige vriendin Kelsey opzoeken. Zij is toegetreden tot een nonnensectie, die als doel heeft cultureel waardevolle voorwerpen te herstellen. In Gent werkt zij aan de restauratie van het Lam Gods van Jan van Eyck. Uiteraard zou je zeggen, herbergt dit schilderij een geheime code. Tijdens de restauratie wordt Kelsey overvallen en het doek vernietigd. Daarvoor is weer een andere kloostergemeenschap van zusters verantwoordelijk. Uiteindelijk ontwaard zich een strijd tussen het Vaticaan, diverse kloostergemeenschappen, nazaten van de Katharen en dus Nick Lee. Knap hoe Berry een en ander met elkaar verweeft. Aanvankelijk heb je het idee dat 'de hele wereld en z'n goedje' er bij betrokken wordt -en daardoor slingert het verhaal zich van links naar rechts, van noord naar zuid (letterlijk in dit geval), Berry brengt naarmate het verhaal voortschrijdt lijn in het geheel te krijgen en zie je de verbanden. Daarbij weet hij knap de spanning te handhaven en zelfs naar het einde toe op te bouwen. Het einde is nogal explosief, maar de echte clou is wat teleurstellend. Toch werpt de verfrissende start met een nieuw hoofdpersoon vruchten af. Cotton Malone zal niet 'dood en begraven' zijn, maar deze Nick Lee biedt kansen tot een nieuwe reeks.
1
Reageer op deze recensie