Allegorie huidige samenleving

MRoe 17 juli 2024
De eerste paar hoofdstukken had ik de drang om het boek aan de kant te gooien. Niet gedaan en aan het eind kan ik alleen maar adviseren: zet door, breek er doorheen en laat je meeslepen in een fantastisch verhaal. Dat laatste in diverse opzichten. Wat me aanvankelijk tegenstond is de cynische aanpak van Olde Heuvelt, het voortdurend met dubbele bodems en kwinkslagen ladderen van de tekst. Ik wilde een spannend verhaal lezen, niet het bekvechten en elkaar dwarszitten in een doorsnee familie. Maar het staat in dienst van het gehele verhaal. Kom je achter als je verder leest... en naarmate het boek vordert, lijkt het wel of de overrompelende cynische schrijfstijl milder wordt. Of je went er aan...Hex gaat over een heks in Beek, een doorsnee midden Nederlands dorpje. Tenminste, dat lijkt het. Maar niets is wat het lijkt in dit verhaal. Een nagelbijtend spannend verhaal, vol met magisch realisme, paranormale verschijnselen etc. Niet verwonderlijk dat king of horror Stephen King lovende woorden uit over Hex. Want Hex bevat magisch realisme, horror elementen, een apocalyps met Jeroen Bosch achtige taferelen, een modern kruisigingsverhaal, volksverhalen en -volksgeloof etc. Hex staat synoniem voor de hedendaagse massa hysterie, collectieve ophitserij, -verdachtmaking en - veroordeling. De parallellen met de huidige ontwikkelingen in de samenleving liggen verborgen in een allegorisch verhaal over vervolging en zelfreflectie.
Naast spannende ontspanning dus ook een boek om wat langer bij stil te staan...

Meer recensies van MRoe