De kracht van boeken in de Eerste Wereldoorlog

Myfridayreads 14 september 2024
Een prachtig boek en ik wil meteen het boek de bibliotheek van Parijs gaan lezen.

Janet Skeslien neemt je mee naar Frankrijk waar de Eerste Wereldoorlog is uitgebroken. Jessie is bibliothecaresse en wordt benaderd door het Card. Sterke en daadkrachtige vrouwen die helpen bij de wederopbouw van Frankrijk en de mensen daar steunen.

Janet beschrijft zo beeldend met verschillende quotes uit andere boeken de kracht die boeken heeft op de mens. Hoe trauma’s, verdriet en verlies tijdens de oorlog een diep litteken achterlaat, maar hoe een boek die pijn even kan verlichten. Het personage Jessie heeft ze beschreven als een onzekere vrouw die door haar vorige baas niet haar eigen talenten ziet. Door de vrouwen van het Card (Comité American pour les régions dévastée afgekort CARD) en de Franse bevolking groeit ze uit tot een standvastige vrouw. Ze weet de mensen om haar heen te raken met boeken en passages, en ze verdient zo het vertrouwen van sommigen die door ellende om hun heen dit zijn verloren.

De schrijver neemt je ook mee naar 1987 waar Wendy op verslagen stuit van de CARD. De schrijver stopt op de juiste momenten het verhaal van Jessie en laat dit verder vertellen door de verslagen die Wendy leest. Zo zijn beide verhaallijnen met elkaar verbonden en mis je geen belangrijke informatie.

Maar niet alleen Wendy en Jessie spelen een grote rol in het boek ook de andere vrouwen van het CARD en de bevolking. Hoe Marcella mijn hart veroverde door haar eigen weg te gaan, Sidonie door al haar verdriet weer een sprankeltje hoop en liefde terug vond door Jessie. Zo wil ik ze allemaal wel beschrijven, alle karakters hebben een plek in mijn hart gekregen.

Dit boek raad ik iedereen aan te lezen die een liefde heeft voor boeken en geschiedenis. Op het einde geeft de schrijfster aan dat Jessie Carson daadwerkelijk heeft bestaan. Dit verhaal is gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen en dat maakt het nog krachtiger. Ik heb door dit boek zoveel meer geleerd over de Eerste Wereldoorlog en mooi om te lezen hoe vrouwen zo’n grote bijdrage hebben geleverd aan de wederopbouw van Frankrijk.

Ik wil uitgeverij Luitingh-Sijthoff heel erg bedanken voor dit recensie exemplaar en het vertrouwen in mij om deze eerlijk te beoordelen. Bedankt dat jullie mij de kans gaven om dit prachtige meeslepende verhaal te lezen.

Meer recensies van Myfridayreads