Sterke vrouwen

Myrthe 09 juli 2024
De afgelopen weken mocht ik meedoen met de buddyread van LS uitgeverij. We lazen ‘De vrouwen van het Grand Hôtel’ van Ruth Kvarnström-Jones, het eerste deel in de serie De parels van Stockholm.
Dit verhaal is deels op waarheid gebaseerd en het Grand Hôtel in Stockholm bestaat nog steeds.

Het was al een tijd geleden dat ik voor het laatst een historische roman had gelezen, dus ik moest echt weer even wennen, maar na een paar hoofdstukken zat ik helemaal in het verhaal.
Het is een prachtig boek over sterke vrouwen, kwetsbare vrouwen, strijdbare vrouwen. Vrouwen met een visie, de visie om het grootste en meest luxe hotel van Zweden te leiden en dat gaat niet altijd zonder tegenslagen.
Het hotel dreigt failliet te gaan en Wilhelmina wordt aangesteld als nieuwe directeur, maar een vrouw aan het hoofd van zo’n groot hotel, daar is niet iedereen het mee eens. Zeker niet als Wilhelmina steeds meer vrouwen een baan aanbiedt in het hotel.
Onder hen is Ottilia, zij verhuist vanuit een klein dorpje naar Stockholm en wordt hoofd roomservice. Ottilia is vastberaden en onder de indruk van Wilhelmina.

Het is een boek met veel (heel veel) personages en veel gebeurtenissen. Soms volgen die gebeurtenissen elkaar in rap tempo op en had het van mij iets meer de diepte in gemogen, dat had de karakterontwikkeling van deze vrouwen misschien nog krachtiger kunnen maken dan die nu al is.
Het verhaal beslaat meerdere jaren en door de jaren heen leer je de vrouwen van het Grand Hôtel goed kennen en gaan ze een beetje aanvoelen als vriendinnen. Ik ben heel benieuwd naar deel twee van deze serie!

Meer recensies van Myrthe