Meer dan 6,2 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Monsterlijke familiegeheimen

Myrthe 22 februari 2025
Een affaire in Parijs, geschreven door Muna Shehadi, staat garant voor familiegeheimen, intriges en ware liefde.

Helen en Kevin zijn verloofd en wonen in Kansas. Nadat Kevin zonder overleg het besluit heeft genomen een boerderij te kopen en te gaan onderhouden, krijgt Helen tegelijkertijd de kans voor een halfjaar naar Parijs te gaan. Daar mag ze een appartement van haar lerares Franse taal uitruimen. Haar reislustige hart kiest ervoor naar Parijs te gaan, maar ze belooft daarna wel terug te keren naar haar verloofde. In Parijs ontmoet ze twee bijzondere vrouwen: Liliane en Connie, die haar mee op sleeptouw nemen door Parijs. Nietsvermoedend komt er een knappe Franse fotojournalist genaamd Gilles op haar pad, wat de twijfel bij haar toe laat slaan. Gaat ze terug naar haar verloofde Kevin op de boerderij? Of blijft ze in Parijs met Gilles? Teresa woont in Phoenix en heeft niets anders dan vervelende verhalen gehoord over haar grootmoeder Helen, waardoor ze de conclusie heeft getrokken dat zij een egoïstisch monster moet zijn. Tijdens een val breekt Helen haar heup en Teresa stemt er mee in te komen helpen opruimen op de boerderij. Tijdens het opruimen komt ze in een koffer een porseleinen pop en foto's van een jonge Helen tegen, wat haar wel nieuwsgierig maakt naar wie haar oma nu echt was.

Het verhaal speelt zich af in twee verschillende tijdsperiodes en het wordt beschreven vanuit twee perspectieven, namelijk die van Helen (oma) in 1975 en Teresa (kleindochter) in het heden. Dit maakt het boek afwisselend, waardoor je niet te lang "vastzit" in één verhaal. Je raakt nieuwsgierig naar hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen. Welke keuzes worden er gemaakt en waarom? Ook het stadsleven in Parijs en het rustigere agrarische leven op het platteland van Kansas worden beschreven. Zo kun je jezelf afwisselend onderdompelen in verschillende sferen en locaties. De afwisseling en de nieuwsgierigheid die het bij mij teweeg bracht zijn absolute pluspunten. Speciaal aan het boek zijn de thema's die het aansnijdt, waaronder verslavingsproblematiek, liefde en bedrog, zelfontwikkeling en je angsten onder ogen zien en overwinnen. Dit maakt dat het boek meerdere lagen krijgt. Zeker de tijdlijn van Teresa is daarin interessant te noemen.

Een nadeel is dat het boek traag op gang komt, waardoor je wel de tijd moet nemen de karakters beter te leren kennen. Daardoor had ik wat moeite in het verhaal te komen. Dat verandert wat verderop in het boek, wanneer er balletjes gaan rollen. Sommige karakters blijven helaas wat oppervlakkig en soms was het verloop van het verhaal een tikkeltje voorspelbaar. De Parijse sferen hadden voor mij nóg meer beschreven mogen worden. De sfeer van Kansas wist mij namelijk beter te pakken.

Al met al vond ik het een redelijk boek om te lezen. Soms pakte het boek mij meer dan andere momenten, waardoor mijn gedachten tijdens het lezen wel eens afdwaalden. Ik houd er erg van als er beschrijvend wordt geschreven over de locaties, cultuur en natuur. Ik moet het gevoel krijgen echt even in een andere wereld te zijn. Dit lukte bij Kansas meer, dan in Parijs. Daarnaast houd ik van verrassingen en onvoorspelbaarheid. Tot drie kwart van het boek zaten er voor mij geen verrassingen in. Sommige stukken waren voor mij voorspelbaar, zoals dat Teresa uiteindelijk verliefd wordt en op de boerderij van Kansas gaat wonen en werken. Gelukkig zat er op het einde alsnog een grote twist in, wat mijn voorgevoel op het verkeerde been heeft gezet.

Zelf zou ik het boek niet nog eens lezen. Maar krijg je nou geen genoeg van dit verhaal, dan is er goed nieuws. Het wordt namelijk een trilogie. Het einde van het boek geeft een klein inkijkje in het leven van Liliane, die je mee gaat voeren naar het zonnige Caïro.

Reageer op deze recensie

Gesponsord

Het persoonlijke oorlogsverhaal van Edith Eger uit de internationale bestseller De keuze.