Ik zie je aan de overkant

Myrthe 19 september 2024
De afgelopen weken mocht ik weer meedoen met de buddyread van LS Amsterdam, dankjewel daarvoor! We lazen ‘Ik zie je aan de overkant’ van Brenda Meuleman. Een aangrijpend boek over de periode rond Operatie Market Garden in het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog.

Nijmegen, 11 september 1944. Ondanks berichten over de opmars van de geallieerden gaat de oorlog maar niet voorbij. Drie vrouwen komen op hun eigen manier in verzet; moeder Antonia die als verloskundige door de stad reist en een Joods jongetje in huis neemt, haar dochter Claar die betrokken raakt bij een verzetsgroep en diens jongere zus Hanna die haar geliefde baan als zuster op het spel zet.
Terwijl de spanning stijgt, belandt de Amerikaanse parachutist Walter in de kolkende chaos van Operatie Market Garden. De gevechten in en rond Nijmegen en zijn gevangenneming door ss’ers leiden tot gebeurtenissen waarin niemand zijn of haar leven zeker is.

Wat een prachtig boek is dit! Ik kon het niet meer wegleggen. Het boek is fictie, maar is gebaseerd op waargebeurde verhalen. Ik kende deze periode uit de geschiedenisboeken, maar om erover te lezen, verteld door de ogen van drie dappere sterke vrouwen… heel indrukwekkend! Het is al 80 jaar geleden, maar aan de andere kant is het “nog maar” 80 jaar geleden. Laten we vooral blijven leren en blijven lezen en dan graag door middel van dit soort geweldige historische romans!

Meer recensies van Myrthe