Prio 1

Myrthe 15 april 2024
Heel eerlijk? Het zou niets voor mij zijn, werken bij de brandweer…
En juist daarom wilde ik dit boek zo graag lezen. Hoe is het nou écht om bij de brandweer te werken en klopt het beeld dat ik als buitenstaander daarvan heb?

Brandweermensen staan altijd en overal voor anderen klaar en doen er alles aan om elke melding tot een goed einde te brengen. Tom van der Weerd doet dit samen met zijn collega’s (en soms met hulp van Pluisje).
Tegelijkertijd laat PRIO 1 zien dat het ook “gewoon mensen” zijn. Mensen die regelmatig hele heftige dingen meemaken en soms hakt dat er best even in…

Tom schrijft open en eerlijk en geeft een realistisch inkijkje in wat het betekent om bij de brandweer te werken. In de hoop dat je de volgende keer dat je een brandweerauto voorbij ziet razen, ‘je met een ander beeld naar die wagen kijkt.’ Want, zoals hij zelf zegt 'Er zit áltijd een verhaal achter. Soms heftig, soms leuk, soms verdrietig en soms idioot.'

Het boek is vlot geschreven en heel fijn te lezen, ook door de korte overzichtelijke hoofdstukken, elk hoofdstuk is één melding.
Het boek is in de ik-vorm geschreven, wat ervoor zorgt dat je bij elke melding het gevoel hebt dat je er middenin zit.

Van uitgeverij HarperCollins mocht ik dit boek lezen (dank daarvoor) en een recensie schrijven.
Ik heb genoten! PRIO 1 is wat mij betreft absoluut een aanrader! Ik ben nu al benieuwd naar een vervolg.

Meer recensies van Myrthe