Avontuurlijk jeugdboek (3.5*)

Natascha van Limpt 22 juli 2024 Auteur
(Recensie voor Fantasywereld.nl)

Sterke start
Dante en de wraak van Viracocha opent sterk met een proloog waarin de vader van Dante omkomt bij een ongeluk met een stuntvliegtuig. In de hoofdstukken die volgen wordt duidelijk dat Dante geen makkelijk leven leidt: doordat zijn moeder vaak in het buitenland is, brengt hij veel tijd bij zijn tante en oom door – waar de laatste niet echt op zit te wachten. Daarnaast is hij een buitenbeentje op school en dwingen twee klasgenoten hem om iets te doen waarmee heel wat wetten overtreden worden. Doordat er tijdens deze gebeurtenissen al zoveel emoties bij Dante loskomen – verlies, rouw, eenzaamheid, het in de steek gelaten voelen, je vrienden willen beschermen – sluit je het hoofdpersonage al snel in je hart. Ondanks de vele dingen die zijn leven moeilijk maken, is Dante iemand die niet bij de pakken neer gaat zitten en dat maakt het een fijn personage om over te lezen. Zijn moed, zelfstandigheid en assertiviteit zijn karaktereigenschappen die heel geschikt zijn voor een hoofdrol in een avonturenverhaal.

Indiana Jones junior met de bijbehorende clichés
Na de wetsovertreding moet Dante met zijn moeder in zijn vakantie mee naar een opgraving in Bolivia. Aanvankelijk heeft hij helemaal niets met geschiedenis – maar al snel ontdekt hij dat opgravingen best tot de verbeelding spreken. Als voormalig archeologiestudent vond ik de archeologische site en de werkzaamheden goed beschreven en is dit denk ik een leuk, leerzaam aspect voor jonge lezers. In plaats van het verhaal rond de bekende Maya’s, Azteken of Inca’s te centreren, gaat het om de verre voorlopers van de Muisca. Veel informatie over deze cultuur krijgt de lezer verder niet, maar het zal de meesten vooral om een spannend avontuur te doen zijn en niet om het leren kennen van nieuwe culturen. En met die spanning zit het zeker goed!

De wraak van Viracocha doet erg denken aan een junior Indiana Jones-verhaal, met onontdekte ruïnes, bergen goud, labyrinten en vallen. Daar hoort natuurlijk ook een slechterik bij die de schat zelf wil hebben – met als enige motief goudzucht. De schurk van het verhaal kwam een beetje uit de lucht vallen: hij was niet goed voorbereid, zijn motieven waren nogal oppervlakkig en zijn morele grenzen vervaagden wel heel snel. Wat dat betreft vinkte dit boek wel zo’n beetje alle clichés af die je je bij een verhaal als dit kunt indenken. Of dat erg is? Ik denk dat de doelgroep er zelf niet over zal vallen, maar liefhebbers van dit genre hopen misschien net als ik op iets vernieuwenders.

Ethische kwesties
Hoe er met de archeologische vondsten werd omgegaan was verre van geloofwaardig; soms leek het meer om schatzoekers te gaan. Goud meesmokkelen gaat niet zomaar en artefacten mogen het land van herkomst niet verlaten zonder door een heel juridisch proces te gaan – laat staan dat je zoiets in je eigen huis bewaart. De archeoloog zou er zijn baan door verliezen en zoiets nooit doen. Daarnaast wordt archeologisch onderzoek doorgaans geleid door een universiteit uit eigen land of een internationale samenwerking, dus het was een beetje vreemd dat een Vlaamse universiteit nu min of meer beslag leek te leggen op een andere cultuur – al is dit allemaal zo op de achtergrond dat ik misschien te veel invul. Het is in ieder geval een onderwerp dat een heet hangijzer is geweest, waardoor het een beetje achterhaald voelde.

De archeologen leken zich verder ook niet tot één vakgebied te beperken, aangezien ze vlak na terugkomst opeens naar Egypte moeten voor een andere opgraving, waarbij je afvraagt of daar dan geen experts voor zijn? Wat moet een specialist op het gebied van Zuid-Amerikaanse archeologie in Egypte? Afijn, verhaaltechnisch is dat natuurlijk wel te begrijpen, want er komen nog meer avonturen, en de meeste lezers zullen waarschijnlijk niet over zulke technische details struikelen, maar voor mij was het wel een minpuntje. Daar kwam nog bovenop dat de moeder van Dante hem meteen weer alleen liet na een reeks traumatische gebeurtenissen, wat het boek toch een beetje een nare nasmaak gaf…

Conclusie
Dante Drago en de wraak van Viracocha is een spannend, avontuurlijk jeugdverhaal dat zich afspeelt in Bolivia. Voor liefhebbers van verhalen waarin archeologie of schatzoeken een rol speelt, zijn er wellicht iets te veel clichés en de archeologen gedragen zich niet bepaald ethisch, maar dat zal de leespret van de gemiddelde tiener niet drukken.

Meer recensies van Natascha van Limpt