Op wereldreis!

NatasjaFischer 03 juli 2024
Om 14.15 bel ik naar Jeroen om aan te kondigen dat het niet meer gaat, dat ik een medisch noodgeval heb en dat ik vrije toegang nodig heb tot Port Berenice. Mijn stem trilt. Man, wat is het moeilijk om hulp te vragen. Ik stuur een e-mail naar de instanties die me opvolgen, met de ferme boodschap “I hereby declare medical emergency” en dat ik koers zet naar Port Berenice, en dat ik daar morgenochtend rond zes uur plaatselijke tijd zal aankomen. Ik bel ook naar Nancy, mijn stem klinkt te zwak, ze verstaat me niet. Ik weet dat ze zich zorgen zal maken. Het spijt me dat ik haar dit aandoe.

Erik Kiekens leerde tijdens zijn studententijd zeilen en kocht in 1986 zijn eerste boot. Inmiddels heeft hij al zo’n veertig jaar zeilervaring. In 2017 vertrok hij met zijn boot Dr. NO voor een reis om de wereld. Tegen de achtergrond van een meeslepend reisverhaal onderzoekt hij in dit boek welke factoren hem decennialang hebben tegengehouden om zijn droom te verwezenlijken, en waarom hij uiteindelijk toch de stap kon zetten. Hij ontdekt hoe dit avontuur zijn kijk op zichzelf, de liefde en de wereld definitief verandert.

Ik kreeg een berichtje van Erik met de vraag of ik zijn boek zou willen lezen en recenseren. Ik had al ja gezegd, voordat ik wist welk boek het zou zijn. Ik vind het ook wel eens fijn om buiten mijn comfortzone te lezen. Toen het boek binnenkwam, zag ik allereerst dat er veel foto’s in zaten. Dan heeft een boek voor mij al meerwaarde. Bij het doorbladeren zag ik dat het een reisverslag in dagboekvorm was. Ik was een beetje bang voor de dagboekvorm, maar wat een schrijver is Erik. Ik zat meteen in het verhaal. Ik voer met hem mee op Dr. No, daarom stond er overal we. We kwamen op de mooiste plekjes en zeer gastvrije mensen. Ik heb geleerd dat zeilen niet zo makkelijk is: een kluslijst die nooit af komt, dagen vooruit het weer in de gaten houden. Daar staat tegenover dat mens en boot een worden.

Erik neemt je mee op wereldreis, hij deelt naast de bijzonderheden onderweg ook zijn diepste gedachten. Ik proefde zijn liefde voor zijn familie, Dr. No. Het boek is geschreven met ontzettend veel humor, vergeet vooral de voetnoten niet te lezen! Deze geven het boek een extra dimensie.

Wil je een boek lezen over dromen verwezenlijken, waarbij een lach en een traan niet geschuwd worden, lees dan zeker dit boek!

Erik bedankt dat ik je met je mee op reis mocht.

​​​​

Meer recensies van NatasjaFischer