Vrienden of vijanden?

NatasjaLeest 20 oktober 2024
In deel 1 van New girls on the block volgen we Else, Jenny en Lindsay, drie totaal verschillende meiden die door loting in hetzelfde appartement gaan wonen.

Else, Studente HBO-Verpleegkunde, controlfreak die van lezen houdt. Haar ouders zien alleen problemen. Ze mag bijna niets, daarom wil ze het ouderlijk huis verlaten.

Jenny, altijd vrolijk en optimistisch, voelt zichzelf minderwaardig t.o.v. haar “slimme” broertjes. Ze werkt in het restaurant van haar tante, ze denkt dat ze niets anders kan.

Lindsay, pittig, zegt wat ze denkt, zonder na te denken wat dit met een ander doet, ze werkt via uitzendbureau, wil nooit meer naar haar ouderlijk huis. Waarom?

De dames besluiten onafhankelijk van elkaar zich in te schrijven voor een gloednieuw appartementencomplex. In de regels staat dat de appartementen door loting verdeeld worden en dat het kan gebeuren dat je een appartement moet delen. Jenny hoopt op een gedeeld appartement. Else hoopt op een appartement voor zichzelf en Lindsay heeft dit helemaal niet gelezen. Bij de eerste kennismaking in het appartement worden de verschillen meteen duidelijk. Ook als de dames eenmaal in het appartement wonen zijn er de nodige botsingen, die veroorzaakt worden door de verschillende karaktereigenschappen. Ze besluiten toch dat ze gaan proberen het tijdens de proefperiode vol te houden. Zou dit gaan lukken?

In elk hoofdstuk volgen we een van de dames, doordat je van personage wisselt, leer je ze alle drie goed kennen. Hierdoor begrijp je ook waarom ze soms iets doen waar de anderen niets van begrijpen. Zoals de komst van Penelope of de verdeling van de slaapkamers.

Dit was voor mij de eerste kennismaking met Lianne. Zij heeft een prachtige schrijfstijl, ik zag alle scenes voor mijn ogen gebeuren. Ik moet er zelf niet aan denken om in zo’n situatie te wonen, maar ik heb genoten van de avonturen van de dames. En ga met veel plezier verder in “Opgeschud”

Houd je van realgood, een feelgood met realistische gebeurtenissen, dan is dit zeker een aanrader.

Quotes:

“O. Dus jullie zijn die andere twee?” vraagt ze met hoorbare vijandigheid in haar stem.

“Ook heeft Else me aan het lezen gekregen toen we die verdoemde avond geen tv en internet hadden”

“Er is iets gebeurd waarvan ik tot aan vandaag geloofde dat het alleen in boeken bestond. Ik ben op slag verliefd geworden.”

“Nu kan ik laten zien dat ik echt iets kan"

Lianne bedankt voor het recensie-exemplaar.

​

Meer recensies van NatasjaLeest