Stem vinden

nathaliesikkema 19 augustus 2024
Het boek "Stemmen" van Rebekka Boekwijt volgt de ontwikkeling van de hoofdpersonages Sis en Hanne, waarbij Sis de meeste groei doormaakt door haar kwetsbaarheid te erkennen, grenzen te leren stellen en vertrouwen op te bouwen. Hanne accepteert geleidelijk haar gevoelens voor Sis en vindt hier op een integere manier mee om te gaan.

De thema's psychische kwetsbaarheid en rouw worden zonder pasklare antwoorden uitgewerkt. De titel "Stemmen" wordt breder geïnterpreteerd dan ik had verwacht; verwijzend naar zowel interne als externe stemmen, en het vinden van een eigen stem. De schrijfstijl is minimalistisch en sfeervol, met veel ruimte voor interpretatie. Het verhaal heeft een rustige, langzame opbouw zonder grote wendingen, wat bijdraagt aan de diepgang . Boekwijt's schrijfstijl is verfijnd en rijk aan metaforen wat bijdraagt aan de intense sfeer van het verhaal en herkenbaarheid.
Een van de sterke punten van Stemmen is het beeldend beschrijven hoe beschadigde mensen vast blijven zitten in beschadiging. Hoe een pijnlijk verleden doorwerkt in het heden.

Perspectiefwisselingen vond ik in het begin wat verwarrend, maar bieden extra inzicht in de personages. Het boek benadrukt het belang van menselijk contact, vooral in zorgrelaties, en laat zien dat zorgprofessionals ook mensen met een eigen geschiedenis zijn. De auteur slaagt erin de lezer te raken met een boodschap over het belang van warme zorgrelaties en het accepteren van kwetsbaarheid. Hoewel ik vooraf een sterker psychiatrisch component verwachtte, bleek het hoopvolle einde een positieve verrassing.

Naomi Rebekka Boekwijt toont met dit poëtisch werk en het verkennen van de menselijke geest een diep inzicht in de psychologie van de mens en (zorg)relaties.

Ik geef het boek *** sterren.

Meer recensies van nathaliesikkema