Mooie feelgood met diepere laag.

nathieleest 02 oktober 2024
In De Liedfabriek volgen we het verhaal van Femke, een singer-songwriter die hoopt door te breken in de wereld van de muziek. Ze doet mee aan een talentenjacht en verwacht een vrolijke weg naar succes. Maar het leven loopt anders: naast krengerige medekandidaten en een onweerstaanbaar jurylid, krijgt Femke te maken met de ziekte van haar moeder. Ze balanceert tussen haar deelname aan de show en het afwerken van haar moeders bucketlist.

Wat ik aanvankelijk verwachtte als een luchtige feelgood-roman, bleek een veel diepere laag te hebben. Het verhaal raakt je, vooral door de manier waarop het hele ziekteproces van Femkes moeder wordt beschreven. Dit maakt het boek meer dan alleen een oppervlakkige liefdesverhaal; er zit zoveel emotie en diepgang in.

De schrijfstijl van Weerink is vlot en leest prettig, en de thematiek voelt erg actueel. De zorgen over gediskwalificeerd worden of omgaan met grensoverschrijdend gedrag zijn erg van deze tijd, en dat maakt het verhaal nog pakkender.

Niet alleen Femke is een fijn personage, ook de excentrieke buurvrouw Truus brengt een prachtige dynamiek in het verhaal. Ze is een eigenzinnige oudere dame die op de juiste momenten voor Femke klaarstaat en met haar humor echt een aanwinst is voor het verhaal.

Een bijzonder detail zijn de liedjes die speciaal voor dit boek zijn geschreven en door de auteur zelf zijn ingezongen. Deze liedjes geven het verhaal nog meer impact, en het is een aanrader om ze tijdens het lezen te luisteren. De Liedfabriek is een ontroerende 'realgood' roman die je niet mag missen, zowel om te lezen als te beluisteren!

Meer recensies van nathieleest