Wie kan je vertrouwen

Nel Crea 11 oktober 2024
“ De nieuwkomer “ geschreven door Martine Kamphuis.

De auteur werkt naast haar schrijverschap ook als psychiater/ psychotherapeut in een specialistische GGZ kliniek.
In dit verhaal krijgen we een kijkje in de kliniek waar personen met een ernstige psychiatrische stoornis een behandeling ondergaan met als doel terug te komen in de maatschappij.

Sanne is basisarts en werkt in de TBS kliniek, als haar leidinggevende Karel stopt met zijn werk en wordt opgevolgd door Annabella is het al direct anders werken. De cliënten krijgen meer vrijheid en de situatie wordt er voor Sanne en de rest van het personeel niet beter op. Regelmatig vinden er gevaarlijke situaties plaats en niemand kan er precies de vinger opleggen hoe dat nu komt.
Sanne is regelmatig bang tijdens haar werk maar vind daarvoor geen gehoor bij haar meerderen
Zij wil weten waardoor dit komt en als een echte speurder gaat zij op onderzoek uit. Zij probeert op allerlei manieren die soms niet echt handig zijn achter de waarheid te komen regelmatig met gevaar voor eigen leven. Zelfs haar privéleven lijdt hieronder en de spanning loopt hoog op mede door de vreemde dingen die gebeuren. Zelfs de cliënten en het personeel voelen deze spanning en de sfeer is om te snijden.
Als het plot zich aandient en alles anders is men had gedacht komt er eindelijk rust in de kliniek en kan ieder veilig zijn of haar werk doen.
Het is een realistisch verhaal, korte hoofdstukken en is daarbij spannend. Het is soms wat lastig te volgen, er zitten mooie karakters in het boek met hun goede en minder goede kanten maar met Sanne kreeg ik als lezer niet echt een klik.
Na het lezen van het boek ben ik blij dat er mensen zijn die zich voor 100% inzetten om deze mensen goed te begeleiden en voor te bereiden op een terugkomst in de maatschappij.

Meer recensies van Nel Crea