Verrassend boek

Nel Crea 27 september 2024
“ Het horloge van Celis “ geschreven door : Harry G. Vries.

In dit boek drie verhalen met gewone mensen die voor hen moeilijke beslissingen moeten nemen in het leven. Met grote dilemma’s of het wel het juiste is voor nu of voor de toekomst.

Techeletblauw.
Als de huisschilder Jacob Geert tijdens het opknappen van een woning die eigendom is geweest van een Joodse familie op een bijna onzichtbaar plekje acht metalen doosjes vindt met bijzondere inhoud maakt hij een keuze die hem de rest van zijn leven bij zal blijven en gevolgen heeft die niet voorzien waren.

Het horloge van Celis.
Mijnheer Harm Celis is een leraar Engels die op geheel eigen wijze les geeft. Door middel van poëzie laat hij zijn leerlingen kennis maken met zijn verleden en dit slaat aan bij hen en geeft ze stof tot nadenken. De leerlingen lopen met weg met hem, zo. ook Johan die wat meer te weten wil komen over het verleden van zijn oom. Het driehoekige horloge van Harm met inscriptie L.C.F vertelt hier een deel van het verhaal over de vrijmetselarij en hoe de oom van Johan hier aan deelnam.

Het buitenlid
Als broer Peter en zus Els de woning van hun overleden vader gaan leeghalen, blijkt hun vader geheimen te hebben waarvan zij het bestaan niet kenden. Zij gaan dit tot op de bodem uitzoeken met een prachtige kennismaking met hun vader en zijn manier van leven.
Al deze drie verhalen staan in het teken van de vrijmetselarij en waar deze voor staat. Dit gaat als een rode draad door het boek heen en begint al in negentienhonderd zesenveertig.
De verhalen afzonderlijk lezen snel en prettig al moet je wel goed bij de les blijven. Ze hebben een overlap met elkaar die je na het lezen pas goed doorhebt. Het zijn mooie karakters met een eigen insteek en geheimen. Er staan een aantal gedichten in het boek waar ik van genoten heb.
Het boek heeft mij zeer verrast.

Meer recensies van Nel Crea