Sterke vrouwen

Nel Crea 27 september 2024
“ Ik zie je aan de overkant “ geschreven door Brenda Meuleman.
Deze Historische roman vertelt hoe in negentienhonderd vierenveertig de Operatie Market Garden bij Nijmegen verliep en de voorbereidingen daarvan. Het is nu tachtig jaar geleden dat dit heeft plaatsgevonden en enkele ooggetuigen zijn daar nog van in leven.

De oorlog is al dik vier jaar bezig en is nu hopelijk snel afgelopen. Deze operatie moet een grote klapper worden om de vijand te verslaan.
Een van de hoofdpersonen in dit boek is moeder Antonia, zij is verloskundige en gaat regelmatig met gevaar voor eigen leven op haar fiets de stad in om bij vrouwen te helpen bij hun bevallingen. Ook de oudste dochter Claar zij zit in het verzet en deinst nergens voor terug, haar jongste dochter Hanna is verpleegkundige in het ziekenhuis en ziet de meest afschuwelijke verwondingen voorbij komen.
Deze drie vrouwen hebben elk een eigen taak in deze oorlog maar vertellen elkaar niet waarmee ze bezig zijn, dit om de ander niet in gevaar te brengen. Dit is niet altijd gemakkelijk en het botst regelmatig. Ook maken we kennis met Walter een Amerikaanse soldaat die bij deze operatie wordt ingezet. Zijn motivatie om in het leger te gaan en zijn verwachtingen en teleurstellingen.

Vier prachtige mooie hoofdpersonen elk met maar een doel voor ogen Europa bevrijden van de vijand, ieder op zijn of haar manier. De pijn van het verlies, de onmacht om niet mee te kunnen doen en ook de meedogenloze manier van verhoren door de vijand alles komt aan bod.
Het boek leest ondanks het trieste verhaal prettig en de schrijfstijl is beeldend en realistisch.
Fictie en non-fictie lopen door elkaar heen en maken dit tot een mooi verhaal om te lezen. Het einde kwam opeens al had ik nog graag wat meer gelezen over deze sterke personen.
Tot nu toe, tachtig jaar later kunnen wij nog altijd deze mensen die zich met gevaar voor eigen leven hebben ingezet voor onze vrijheid dankbaar zijn.

Meer recensies van Nel Crea