Liefde en spionage

Nel Crea 04 oktober 2024
“ Magdalena “geschreven door Matthias Rozemond.
De auteur heeft het talent om ons via zijn boeken een stukje van de Nederlandse geschiedenis te leren kennen. Zoals het Melkmeisje, Hoogheid en Amalia.
Deze historische roman neemt ons mee in het turbulente leven van Magdalena Moons.
Het is het jaar vijftienhonderdeenenveertig Magdalena woont met haar moeder en broers in Den haag. Doordat haar vader jong is overleden heeft haar oudste broer Willem de taak om voor zijn jongere zusje te zorgen.
Magdalena is jong, mooi en ook wel een beetje rebels en dat is voor de familie lastig.

De Spaanse legers hebben het land bezet en als je voor de prins van Oranje bent ben je voor de vijand een gevaar. Broers Willem en Pieter staan hoog op deze lijst. Willem vlucht naar Leiden waar hij burgemeester is. Als hij dan aan Magdalena vraagt om papieren uit Den Haag voor hem te gaan halen gaat deze actie een groot deel van haar leven bepalen.
De Spaanse opperbevelhebber Valdez wordt verliefd op haar en Magdalena kan zijn charmes niet weerstaan en de vlam slaat over. Er volgt een relatie van aantrekken en afstoten en Magdalena heeft het zwaar te verduren en moet al haar talent en charmes in de strijd gooien om zich staande te houden in de hoop dat de liefde zal zegevieren. Haar loyaliteit aan haar familie en geliefde drukken zwaar op haar en mede door haar keuzes wint toch uiteindelijk Nederland de strijd en is Leiden ontzet.
Het is dit jaar precies vierhonderd en vijftig jaar geleden dat dit plaatsvond en wordt op grootse wijze gevierd in Leiden en omgeving. De traditionele kost is dan Hutspot en haring en wittebrood wat je door de hele stad ruikt.
Het boek leest prettig en snel, het stuk geschiedenis is fijn om te lezen en je realiseert je dat er vroeger ook dappere vrouwen waren.
Hoe het met Magdalena afloopt lees je in het nawoord van de auteur.

Meer recensies van Nel Crea