Een goed verhaal

Nel Crea 19 juli 2024
“ Manila madness ” geschreven door Eugeen van Aerschot.

Dit is het eerste boek dat ik van deze Belgische auteur heb gelezen.

Karen Meulenberghs is een freelance journaliste en woont samen met haar man Paul Smolders en zoontje Bertje van drie jaar.
Drie jaar geleden is Karen voor haar werk in de Filipijnen geweest en heeft daar een aantal nare situaties meegemaakt waardoor zij levenslang had kunnen krijgen. Nooit maar dan ook nooit meer ga ik daar naar toe sprak zij bij thuiskomst.
Nu komt er een voor haar totaal onbekende persoon die via, via vraagt of zij in de Filipijnse hoofdstad Manilla een pakketje op wil halen. Nee is direct haar antwoord, maar de vergoeding is zo riant dat ze bijna niet kan weigeren.
Eenmaal daar komt zij terecht in een web van leugens, corruptie, en politiek beladen situaties.
Alles gaat dan in een sneltreinvaart en zij moet alles op alles zetten om te overleven en haar familie in België te beschermen.
Langzaam wordt de spanning opgebouwd en de beeldende beschrijving maakt het levensecht. Ook de ontmoeting met haar vriendin Gina die zij nog kent van haar vorige reis is mooi beschreven . Zo ook de achtergrond van Gina en hoe zij in het leven staat.
Een boek wat je doet nadenken over de samenloop van het leven en wat geld met mensen kan doen. Het boek leest snel en prettig met een actueel thema.
Na het lezen van het boek las ik achterin een stukje van de auteur over het hoe en waarom en dat een gedeelte van het boek zelfs autobiografisch is en echt gebeurd. Dit maakt het allemaal nog levensechter.
Kortom een boek dat van de eerste tot de laatste bladzijde mijn aandacht kon vasthouden. Al moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik Karen niet altijd heel verstandig vond.

Meer recensies van Nel Crea