Toekomst of juist niet ?

Nel Crea 09 augustus 2024
“ Tyr “ geschreven door Dirk Speelman.

Hoe zal het zijn als wij als mens teveel afhankelijk worden van
Artificiële intelligentie of zoals het heet kunstmatige intelligentie AI.
Het is het nabootsen van de menselijke vaardigheden door een computersysteem zoals : lezen, plannen, redeneren, anticiperen en zelf beslissen zonder tussenkomst van de mens.
Het verhaal speelt zich af in Uppsala in Zweden en Professor Hans Forsberg is met zijn team bijna klaar om AI te lanceren.
Het is een interessant verhaal over de voor en tegens van het systeem. Wat je met het systeem zou kunnen en / of alles wel eerlijk is. Wie of wat heeft er belang bij om dit te lanceren met de gevaren ervan en de ethische dilemma,s
De auteur laat in deze thriller ons dit allemaal zien.Als lezer ga je nadenken of dit nu wel echt onze toekomst gaat worden.
Er is ook een rechtszaak bezig over de voor en tegens van dit systeem.
Het is zeker niet allemaal techniek in het boek het is ook een boek over liefde, genegenheid tussen mensen waarbij het puur draait om de menselijke emoties en waar je wiegje gestaan heeft.
Het boek leest snel al is het af en toe een beetje lastig om het goed te volgen. Ik heb er veel van geleerd en ook zeker van genoten.
Wat is wijsheid, dat zal de toekomst uitmaken en wij als mensen zullen het ervaren.

Meer recensies van Nel Crea