Een kleurig palet aan verhalen

Nel Goudriaan 31 januari 2024 Auteur

De bundel “Honderdjes” van Conny Hoogendoorn is een verrassende verzameling van ultrakorte verhalen van negenennegentig woorden met een titel van één woord.
Verhalen die schuren, ontroeren, een lach op je gezicht toveren, je wenkbrauwen doen fronsen. Geen onderwerp gaat Conny uit de weg.
Soms alleen maar een sfeertekening, maar wel een rake die je even in een andere wereld brengt. De liefde in alle facetten komt in veel van de Honderdjes terug. Sommige honderdjes zijn anekdotisch, andere gaan meer de diepte in. Sommige verhalen verbergen een sociaal, maatschappelijk statement. Er zitten verhalen tussen ontroeren en tot nadenken stemmen. Razendknap omdat in zo weinig woorden voor elkaar te krijgen.
Een bundel om in alle rust tot je te nemen en te herlezen.
Achterin de bundel staan twintig verhalen van medeschrijvers. Deze zijn ook alleszins de moeite waard.

Ik ken Conny Hoogendoorn als schrijver van langere verhalen waarin meer ruimte is voor uitwerking van personages en emoties. Haar adequate stijl is herkenbaar in de ultrakorte.
De bundel is prachtig vormgegeven. Warm aanbevolen.

Meer recensies van Nel Goudriaan