Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Extreem boek over extreme ervaringen

Nico van der Sijde 10 februari 2016
De broers Karamazov stond al stijf in mijn top tien, want ik vond het verpletterend. Maar nu heb ik het herlezen, en in de nieuwe vertaling (uit 2005) van Arthur Langeveld blijkt dit boek nog verpletterender dan ik mij herinnerde. Sommige mensen (zoals Nabokov en Karel van het Reve) zijn anti- Dostojevski, en dat is te begrijpen: in De broers Karamazov bijvoorbeeld word je honderden bladzijden lang meegesleurd in hysterische dialogen en gemoedsbewegingen die dicht tegen de waanzin aan zitten, en de plot plus verhaallijn vliegt door allerlei op hoge toon geformuleerde terzijdes of supernavrante taferelen steeds volkomen uit de bocht. Hij laat je ook nooit op adem komen dm.v. een rustig familietafereeltje of een natuurbeschrijving, en lijkt nauwelijks bekend met principes als dosering en spaarzaamheid. Dostojevski doet kortom alles wat een schrijver van welgevormde en evenwichtige teksten niet hoort te doen. Maar dat is voor mij juist het geniale: Dostojevski schrijft extreme teksten over extreme ervaringen, doet dit met maximale intensiteit, en daardoor KAN hij zich niet aan de normale schrijverswetten houden. Bovendien toont elk boek van Dostojevski ook een verhitte clash en dialoog tussen meerdere wereldbeelden, steeds met de wanhopige en uiteindelijk onoplosbare vraag ‘hoe te leven’ als inzet. En de intensiteit van die die clash komt dan weer extra scherp naar voren door de uit zijn voegen barstende vorm van de roman.

Een belangrijke gedachte in De broers Karamazov is dat een bestaan zonder God geen zin heeft: alles is dan geoorloofd, de mens heeft dan geen richtsnoer meer om te kiezen tussen goed en kwaad. Maar gezien het afgrondelijke kwaad in de wereld en de even afgrondelijke redeloosheid in de mens is geloof in God bijna onmogelijk. Starets Zosima en Aljosja Karamazov verwoorden hun geloof op prachtige wijze, en betogen vol vuur de waarde van verlossing door lijden en (vooral) oneindige actieve liefde voor alle schepselen op aarde en alle facetten van het leven. Maar hun geloof (zeker dat van Aljosja) is vaak ook een gevecht op het scherp van de snede met twijfel en ongeloof. Bovendien zijn andere personages minstens even welsprekend in hun atheïsme: Ivan Karamazov bijvoorbeeld verwerpt het Christendom met door Dostojevski prachtig opgeschreven argumenten en beelden, omdat de bijbel geen enkel toereikend antwoord heeft op alle smerigheid, wanhoop en leed in deze wereld en omdat de eis van universele liefde gewoon TE zwaar is. Ook gelooft hij niet dat de mens (zoals Zosima en Aljosja denken en zoals de Bijbel zegt) zelf sterk genoeg is om te kiezen tussen Goed en Kwaad. Maar hij heeft geen alternatief en dus ook geen enkel richtsnoer, en wanhoopt daaraan tot aan de rand van de totale waanzin, een wanhoop die Dostojevski prachtig wordt opgeschreven. Iets dergelijks geldt ook voor zijn minder intellectuele broer Dimitri, die vooral lijdt aan de totale richtingloosheid van zijn ordeloze gemoed.

Geloof in EN wanhoop aan God de Vader en diens Zoon staan dus centraal. Dat wordt nog extra intens door een heuse Vadermoord: de moord op Vader Karamazov. Overigens (symbolisch genoeg) allesbehalve een patriarch en wetgever van de familie, maar een paljas die zijn zoons op vrij hondse wijze bedriegt. Fascinerend en retespannend is dan de vraag: wie van de zonen (inclusief de vermoedelijke bastaardzoon Smerdjakov) heeft de vadermoord gepleegd, en (vooral) waarom? Maar nog fascinerender en belangrijker is de vraag: wie, behalve de moordenaar, dragen schuld, omdat zij (weliswaar deels onbewust en in weerwil van innerlijke verboden) deze vadermoord hebben gewenst? En welke strafmaat moet het recht toepassen op deze schuld en deze (wellicht door wanhoop gedreven) moord?

Dit alles werkt Dostojevski op adembenemende wijze uit, o.a. in een uitvoerige beschrijving van een rechtszaak waarin aanklager en verdediger fraaie betogen houden met veel treffende waarheden maar ook met flinke vergissingen. Maar nog een graadje fascinerender is de worsteling van de personages zelf met de schuldvraag. Sowieso excelleert Dostojevski vooral in het tonen van worstelingen en innerlijke verscheuring. Dit boek staat ook weer vol van verhitte dialogen en verwarde innerlijke monologen, waarin personages vechten met hun deels onbewuste en tegenstrijdige innerlijke drijfveren. Complexiteit is daarbij troef: liefde kan voortkomen uit gekwetste trots en zomaar omslaan in haat, mensen kunnen voor een uur lang geloven voor elkaar bestemd te zijn en ineens besluiten dat de liefde een begoocheling was, mensen kunnen uit verlegenheid de paljas uithangen en beledigd zijn dat men om hen lacht, en als onontkoombaar beschouwde voornemens worden in alle emotie gewoon zomaar vergeten. Alle personages bij Dostojevski zijn pijnlijke raadsels voor zichzelf, en intrigerende raadsels voor ons. Bovendien zijn ze in al hun gekte verontrustend herkenbaar. Voor mij tenminste wel.

Een waanzinnig rijk boek dus, dat door de intensiteit van inhoud en stijl stevig aankomt bij de lezer (in elk geval bij mij). Door de verhitte dialogen over existentiële vragen blijf je ook als lezer niet buiten schot: zelf begon ik tenminste weer eens te piekeren over de vraag ‘hoe te leven’. Maar prachtig vind ik vooral de veelheid aan uitzinnige personages, worstelend met het bestaan, verhit tot op de rand van de waanzin, soms behept met stuitend en zelfdestructief gedrag, maar ook met een intensiteit van emotie die bewondering afdwingt. Soms word ik wel eens doodmoe van al die gekken bij Dostojevski. Maar aan de andere kant: wat een rijkdom aan intense emoties en veelkantige personen, en wat een rijkdom aan prangende vragen over de zin van het bestaan!
7

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Nico van der Sijde

Gesponsord

Een diepgravend onderzoek naar de meest mysterieuze politieke moord van de 20e eeuw, die op de Amerikaanse president John F. Kennedy.

Een indringend verhaal op het scherp van de snede, vanuit de belevingswereld van de strafrechtadvocate die als slachtoffer moet strijden voor een eerlijke behandeling onder het recht waar ze altijd in heeft geloofd.

Hetzelfde boek lezen brengt mensen samen: je hebt direct iets om over te praten! Daarom lezen we in november met heel Nederland 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa. Je haalt het boek gratis op bij je bibliotheek.

'Bevreemdend, mysterieus en ongelofelijk. Esther Gerritsen maakt het onbereikbare perspectief herkenbaar.' – Jury Boekenbon Literatuurprijs 2024 over Gebied 19

Nieuwe, prachtige roman van dé literaire stem uit Ierland, Sally Rooney.

Dog Man is terug met een spannend nieuw avontuur! Een stinkdier zorgt voor een groot drama: Dog Man ruikt verschrikkelijk

Een radicaal eerlijk en aangrijpend onderzoek van een dochter die niet alleen de moeizame relatie met haar moeder probeert te begrijpen, maar ook de verstoorde relatie tot haar eigen lichaam.

Speurend naar eeuwenoude ruïnes en kastelen, objecten en kunstwerken, reisroutes en slagvelden slalomt Bart Van Loo door de Lage Landen.

Een nieuwe Baantjer is altijd een goed cadeau! Op een voorjaarsochtend wordt het lichaam van Ron Doomerik aangetroffen in zijn appartement aan de Amsterdamse Houtkade. Er steekt een mes in zijn rug. 

Een magische reis naar Fantasia is een nieuwe versie van het avontuur Lang Leve Fantasia van Geronimo Stilton met extra veel avontuur en veel meer illustraties. Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Een betoverend cadeauboek, met linnen omslag, poëtisch vertaald door Imme Dros.

De manga over een avontuurlijke eenhoorn voor 9+. Unico's liefde heeft Venus en haar handlanger Byron wakker gemaakt, die hen allebei willen vernietigen!

De uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis. Een schitterend halfland van angst en hoop, ingeklemd tussen hoge dijken, waar alles permanent verandert en niets is wat het lijkt.

Meester Jesper gaat op schoolkamp met de kinderen uit groep 8. De directeur, mevrouw Azijnvijver, heeft één strenge eis: geen telefoons mee op kamp.

Meester Mark verzamelde de allerleukte taalfoutjes en kinderlogica over feesten en feestjes: van verjaardag tot kerst, en van sint tot de geboorte van een baby.

Op zoek naar avontuur en de waarheid over haar moeder, wordt Cato meegesleurd op een gevaarlijke reis door tijd en herinneringen - Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

Een zeer vooraanstaand forensisch antropoloog claimt dat in het kunstwerk gebruik is gemaakt van een menselijk bot.

Diep verscholen in de Appalachen ligt de McAlpine Lodge, waar Will en Sara hun huwelijksreis doorbrengen. Het resort is een afgelegen paradijs op aarde, behalve dan dat iedereen er liegt.

Het langverwachte vervolg op Koninkrijk. Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Vergeet wat je weet over het continent Afrika. Zeinab Badawi duikt in het verleden van haar geboortecontinent, de geboorteplek van de mensheid.

Waar we onze kinderen in de fysieke wereld steeds meer overbeschermen, laten we hen in de digitale wereld vogelvrij – met desastreuze gevolgen voor hun mentale welzijn.

In dit derde deel van 'De memoires van Abel Sikkink' zien we Parijs en het grillige Europa van de tweede helft van de negentiende eeuw.

De ineenstorting van welvaartsstaten, supercyclonen, megadroogtes, extreemrechts extremisme, ongebreidelde virussen, energietekorten, cyberaanvallen: de mensheid beweegt zich richting een tijdperk van permanente crisis.

Dit boek wijst de weg naar een energieker leven. Je wakkert het vuur in je leven weer aan!