Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Caribisch toevluchtsoord

Claire is zeven als haar oudere zus Alison tijdens een familievakantie op het Caribische eiland Saint X spoorloos verdwijnt. Enkele dagen later wordt ze dood gevonden op een onbewoond eiland vlak voor de kust. De zaak is nooit opgelost, maar wat doet Claire als ze in New York toevallig één van de hoofdverdachten tegen het lijf loopt?

De dood van Alison vormt de rode draad door de debuutroman van Alexis Schaitkin, vertaald door Erik de Vries, maar dit is slechts de katalysator voor waar het in Saint X echt om draait: hoe heeft de moordzaak het leven van de hoofdpersonen beïnvloedt? Door deze insteek is het boek geen thriller waar de zoektocht naar de dader de boventoon voert. Door in te zoomen op de personages die op dat moment op het luxueuze resort verbleven, snijdt het verhaal thema’s aan als sociale en economische ongelijkheid, ras en familiebanden.

Niet-thrillerfans moeten in het eerste hoofdstuk even doorbijten, want hier wordt de familievakantie uitgebreid uit de doeken gedaan, wat uiteindelijk uitmondt in de verdwijning van Alison en de vondst van haar lichaam. Wat meteen opvalt is dat het fictieve Caribische eiland minutieus wordt omschreven. Zelfs de personages die een bijrol spelen, worden met enkele rake omschrijvingen neergezet, zoals een man waarmee Alison een volleybalwedstrijd speelt.

‘Hij schaamt zich voor zijn zwembroek, die hij echter van zijn vrouw gekregen heeft en die ze zo mooi vond dat hij haar niet wilde kwetsen door hem te ruilen, hoewel hij vermoedt dat haar enthousiasme niet voortkwam uit het vooruitzicht hem een plezier te doen met deze zwembroek, maar dat ze hem voor haar eigen plezier heeft gekocht, want ze wil graag een echtgenoot die ze tot op zekere hoogte niet serieus hoeft te nemen.’

Nadat de crime scene is neergezet, pikt het boek ongeveer twintig jaar later de draad weer op. Het merendeel van Saint X wordt verteld vanuit Claire, die inmiddels in New York woont. Wanneer ze in de taxi stapt en het naamkaartje van de chauffeur ziet, blijkt dit een van de hoofdverdachten in de moordzaak te zijn: Clive Richardson. Hij werkte destijds op het resort, was een van de laatste personen waarmee Alison is gezien, maar er was nooit genoeg bewijs om hem voor de moord te veroordelen. Claire wordt door deze ontmoeting geconfronteerd met de onopgeloste zaak, waardoor ze haast geobsedeerd de huidige gangen van Clive in New York nagaat, maar ook haar relatie met haar zus tegen het licht houdt.

‘Hoe moest ik me in godsnaam verhouden met iemand die nooit de kans had gekregen volwassen te worden?’

Het knappe is dat Schaitkin de neemt tijd om haar personages een gezicht te geven. Ze gebruikt hiervoor de microkosmos van het resort op Saint X, waar mensen met verschillende sociale achtergronden voor een korte tijd intensief met elkaar omgaan. Claire en Alison omdat ze het voorrecht hebben om te genieten van de luxe, Clive en zijn vriend Edwin als werknemers, waardoor ze dagelijks worden geconfronteerd met de weelde van de gasten. Op deze manier worden de verschillende omstandigheden waarin Claire en Clive zijn opgegroeid, maar ook hun huidige levensomstandigheden in New York tegen elkaar afgezet. Als het verhaal zich ontspint, blijkt Alison de enige te zijn geweest die deze sociale barrière probeerde te slechten. Ze trok tijdens de vakantie met Clive en Edwin op, maar ze wilde deze ervaring gebruiken om bij thuiskomst sappige verhalen te hebben over de tijd die ze met de lokale bevolking doorbracht.

Als in een thriller worden in Saint X uiteindelijk verschillende losse eindjes over de moordzaak bij elkaar gebracht. Net als in de rest van dit verhaal gebeurt dat op een iets andere manier dan je gewend bent. Schaitkin heeft in haar debuut vooral willen focussen op de verhoudingen tussen mensen met een andere achtergrond en door de aandacht die ze aan de ontwikkeling van haar personages heeft besteed, is dit wonderwel gelukt.            

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Nicole van der Elst

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur