Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Zoveel emoties, zo weinig woorden

Sarah Crossan schreef eerder prijswinnende jeugd- en young adult-boeken zoals Gewicht van water en Een. Met Tussen ons maakt ze de overstap naar de volwassen literatuur. Ze verweeft in deze roman alle succesvolle elementen uit haar eerdere verhalen: een onderwerp dat binnenkomt als een mokerslag, gecombineerd met een fabelachtige vertelstem in vrij vers.

Door haar onderwerpkeuze is het vanaf de eerste pagina’s duidelijk dat de Ierse auteur zich met dit boek op een ander publiek richt. Centraal staat de amoureuze relatie tussen Anne en Connor, alleen zijn beide hoofdpersonen getrouwd met iemand anders. Tussen ons is dus een verhaal over ontrouw, maar net net als in haar jeugdboeken geeft Crossan een originele draai aan dit onderwerp. Vanaf het begin is duidelijk dat Connor is overleden, maar hoe rouw je om iemand als niemand weet hoe dierbaar die persoon voor je was?

Het vertelperspectief, de vorm en de manier waarop de tekst is opgemaakt, werken allemaal mee aan dit gevoel van vervreemding. Doordat het verhaal wordt verteld vanuit Anne lijkt het alsof Connor er voortdurend niet mag zijn. De relatie moet geheim blijven voor hun partners, maar omdat één van de twee hoofdpersonen is overleden, is er nooit de kans om zijn kant van het verhaal te horen. Connor blijft daardoor altijd een soort schim, een personage dat een belangrijke rol in iemands leven heeft gespeeld, maar die je nooit echt leert kennen.

Het voordeel van dit vertelperspectief is dat Anne eerlijk kan zijn, waardoor ze openhartig over alle hoogte- en dieptepunten van hun relatie vertelt. De dichtvorm helpt daarbij in het doorvoelen van de emoties en de rouw. Tijdens terugblikken op ruzies, onenigheden of momenten dat de twee afscheid nemen, worden bijvoorbeeld het ritme vertraagd en de zinnen afgebroken. Hierdoor wordt de spijt en het verdriet dat Connor er niet meer is, nog meer benadrukt:

'En toen ik achter het stuur zat
keek ik in de binnenspiegel naar je
tot je een hoek om ging,
verdween,
en ik deed
hard mijn best
om mijn tandpijn van het zoet te negeren.'

De vertelwijze dicteert dus het ritme van het verhaal, maar het zorgt er ook voor dat je nooit een mening over de relatie van Anne en Connor krijgt opgedrongen. Juist omdat Tussen ons bestaat uit losse flarden met veel witruimte op de pagina’s, word je zelf aan het werk gezet om de losse stukjes tussen de herinneringen op te vullen. Bij een boek waarin een clandestiene relatie centraal staat, werkt dit goed. Het boek heeft een scherpe focus omdat de emoties van Anne in het middelpunt staan, maar er kleeft ook één nadeel aan: het hoofdpersonage blijft soms eendimensionaal. Doordat er bijna alleen maar ingezoomd wordt op haar gevoelens over de relatie met Connor, krijg je amper een beeld van hoe Anne zich tot andere belangrijke personages verhoudt, zoals haar man, kinderen en vrienden.  

Toch is dit boek bovenal een lofzang op taal en hoe de schrijfwijze van een boek de relatie tussen de hoofdpersonages perfect kan weergeven. De manier waarop Anne en Connor nooit echt samen kunnen zijn, voert Crossan in alle facetten van het boek, zelfs in de paginaopmaak, door. In haar volwassendebuut heeft ze daardoor, net als in haar eerdere werk, weinig woorden nodig om emoties zo krachtig neer te zetten.

Samen
                                               zonder elkaar. 
Verliefd
                                               gekweld.   
Verstrengeld
                                               op instorten.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Nicole van der Elst

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur