De geschiedenis van de wereld (Europa) in het kort

NicoleKloppenburg 29 december 2021
Gombrich schrijft zeer vlot en het leest ook gemakkelijk weg. Het is goed te merken dat hij schrijft voor kinderen. Het taalgebruik is simpel en zijn schrijfstel is gericht om (jonge(re)) kinderen begrippen en gebeurtenissen uit te leggen. Hiervoor gebruikt hij vaak anekdotes, commentaar op gebeurtenissen of spreekt hij de kinderen aan. Wanneer je eenmaal aan zijn schrijfstijl gewend bent, heeft hij een boeiende en leuke manier van vertellen. Het wordt niet saai of droog, wat makkelijk de valkuil is bij een geschiedenisboek. Het boek is erg leerzaam en behandelt veel theorieën, belangrijke personen en oorlogen.
Het boek is redelijk overzichtelijk. Vaak worden de gebeurtenissen achtereenvolgens beschreven waarbij Gombrich wil laten zien waarom sommige gebeurtenissen zich (op die manier) afspeelde. Soms noemt hij echter een gebeurtenis kort in een hoofdstuk om er later op terug te komen in een andere context. Hierdoor moet je soms terugbladeren, om erachter te komen wat er ook al weer gezegd was. Gelukkig is de uitgebreide inhoudsopgave hierbij erg handig.
Ondanks dat het boek over de wereldgeschiedenis gaat, ligt het zwaartepunt van de geschiedenis bij Europa. Er is zeker ook aandacht voor Rusland, India, China, Turkije, Japan en Amerika. Toch missen er in die geschiedenislijnen veel stukken geschiedenis. Daarnaast wordt er weinig tot niets verteld over Afrika, Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Amerika. Natuurlijk valt niet alles te vertellen in één boek, daar is er teveel geschiedenis voor. Maar ik vond het jammer dat die niet aan bod kwamen.
Veel bewondering heb ik over de kritische blik die Gombrich heeft ten aanzien van de misdaden die de Europeanen hebben gepleegd en de bewondering die hij uitspreekt over elke cultuur die hij beschrijft. Hij benadrukt het mooie van de cultuur zien en hun kennis (ook over de Europese cultuur).Dat maakt vooral enthousiast om alle culturen met een open blik te ontdekken.
Kortom, een leerzaam boek voor oud(er) en jong.

Meer recensies van NicoleKloppenburg