Je zou er republikein van worden

NicoleW 16 februari 2023
Het Huis van Oranje is de uitverkoren familie die, op grond van geboorte, een bijzondere rol vervult. Historicus Gerard Aalders onderzoekt de adoratie voor onze koningen en koninginnen: Willem I, II en III, Wilhelmina, Juliana, Beatrix en Willem-Alexander, met hun aanhang.

‘Juist uit de erfelijkheid van de koningsfunctie blijkt de volstrekte onbelangrijkheid: het doet er niet toe wie koning is, laten we dus afspreken het oudste kind van de vorige koning te nemen. Koning-zijn is de enige maatschappelijke functie waarvan grondwettelijk vaststaat dat iedereen, zelfs de domste mens, haar op zich kan nemen’
- Hugo Brandt Corstius

Aalders vraagt zich af welke redenen er zijn om de monarchie te continueren. Hij vindt er maar weinig. Ik heb genoten van zijn snijdende cynisme en de sappige details uit de levens van Willem de Gorilla, de sociaal onhandige Wilhelmina die woede-uitbarstingen had waar Matthijs een puntje aan kan zuigen, de womanizer Hendrik, Bernhard de sjoemelaar, waterprins WA…
En heb me eigenlijk nooit zo gerealiseerd dat de monarchie als zodanig in Europa alleen nog bestaat in Scandinavië, Groot-Brittannië, België, Spanje en Nederland. Alle andere monarchieën zijn zo ergens na WOI verdwenen. Er is dus leven na de monarchie.

Meer recensies van NicoleW