Leven in een veranderende tijd

Nicoline 18 augustus 2023
Het verhaal speelt zich af in het Marokko van 1968 tm 1972. Dit is het tweede deel van een trilogie. In het voorwoord worden alle personages aan je voorgesteld met wat wetenswaardigheden over hen zodat je het boek als een zelfstandig boek kunt lezen.
Het verhaal gaat over 2 generaties van een familie die zich aan moeten passen aan nieuwe omstandigheden.
Amine is een conservatieve boer, die is getrouwd met een vrouw uit de Elzas genaamd Mathilde. Ze hebben 2 kinderen Aicha en Selim. Aicha is een slimme vrouw die studeert in Straatsburg. Zij volgt daar de studie Medicijnen. Selim is de zoon van de familie en moet zijn vader opvolgen in het bedrijf. Selim leert moeilijk en wil geen boer worden. Hij voelt zich minder dan Aicha.
Naast deze personen hebben we nog Omar en Selma de broer en zus van Amine. Omar werkt bij de geheime dienst en Selma is ongewenst zwanger geworden en moest daarom trouwen met Mourad.
We volgen deze mensen in veranderende tijden en zien hoe ieder op zijn eigen manier met deze veranderende tijden omgaat.

Het boek bestaat uit 50 korte hoofdstukken die over het algemeen chronologisch verlopen. De zinnen zijn kort en af en toe staan er wat moeilijke woorden in. Er staan ook prachtige zinnen in zoals: ”Het tijdperk houdt geen rekening met wie ik ben, het legt me gewoon van alles op” en “De bomen hadden door de geseling van de wind vreemde vormen gekregen, als gefolterde lichamen of magere boeren met een takkenvos op hun rug”.

De personen zijn wat vlak en door de vele personen krijg je van niemand echt een goed beeld. Aicha krijgt het meeste aandacht maar ook zij bleef voor mij een raadsel.

De stukjes geschiedenis die je meekrijgt over Marokko en de Marokkanen zijn voor mij een meerwaarde en ik ben ook nieuwsgierig hoe het verder met iedereen zal verlopen. Er zijn na het lezen van dit boek meer vragen dan antwoorden.

Meer recensies van Nicoline