Hun tijd vooruit!

Nicoline 18 oktober 2023
Ik heb nu twee keer dit boek gelezen, de 2e keer ontdekte ik weer nieuwe dingen en ik denk als ik nog een derde keer zou lezen dat dit weer zou gebeuren.
Er gebeurt zoveel in dit boek het is echt ongelooflijk.
Ik was vooral verbaasd hoe vooruitstrevend en gedreven deze vrouwen waren, de reizen die ze maakten, de talen die ze spraken, hun scholing, het werk wat zij deden en hoe bewust ze waren van het belang van economische onafhankelijkheid.

Ik had natuurlijk wel van Marie Curie gehoord maar wist helemaal niets van haar leven. Van haar dochters had ik nog nooit gehoord. Wat deze vrouwen hebben bereikt , bereisd, gezien en gedaan is nauwelijks bevatten. Zeker voor de tijd waarin ze leefde. Ik moest soms denken aan het boek: “de 100 jarige man die uit het raam klom en verdween”. Dit boek is echter fictie.

Het boek is makkelijk te lezen al staan er wel soms moeilijke woorden in die ik even op moest zoeken. Toch is het bepaald geen boek wat je even tussendoor leest. Het zet je echt aan het denken. In een recensie stond “een verhalend geschreven historisch werk”, dit vind ik echt een treffende omschrijving. Na ieder hoofdstuk geeft de schrijfster aan hoe zij aan de beschrijvingen is gekomen.

Naast een eeuw geschiedenis omvat het ook een eeuw ontwikkeling van de vrouwen emancipatie en het mannelijke verzet. Kortom een zeer interessant boek dat het zeker waard is om te lezen en misschien zelfs wel meerdere malen.

Al had ik wel na het dichtslaan van dit boek dat ik een boek had gelezen van drie heiligen. Er zal toch ook wel iets aan deze vrouwen geweest zijn dat niet perfect was? In dit boek in ieder geval niet maar laat het je niet tegenhouden om het te gaan lezen.

Meer recensies van Nicoline