Een magisch avontuur

Nienke Hutten 15 oktober 2024
Dit is de tweede keer binnen een jaar tijd dat ik dit boek las en deze leeservaring was zo veel beter dan de eerste keer! Ik las dit boek de eerste keer voor een leesclub, waar een beetje haast achter zat en dat was eigenlijk de enige fout. Dit is een boek om rustig en ontspannen te lezen, niet een om per se doorheen te vliegen. Dat is dan ook precies wat ik deze keer gedaan heb.

Caraval is een verhaal vol fantasie en magisch realisme. Het speelt zich af op een magische plek in een niet-bestaande wereld en toch zou ik dit boek eerder onder magisch realisme schalen dan onder fantasy. Waarom? Simpelweg vanwege het mysterie en de vaagheid van de magie en het feit dat het echt geen high fantasy is met mythische wezens en/of middeleeuwse thema’s. Ik vind beide erg leuk om te lezen, dus voor mij maakt het niet uit, maar wees je hiervan bewust bij het oppakken van dit boek.

Op mijn versie van het boek staat aan de voorkant een circus. Ondanks dat ik de omslag echt PRACHTIG vind en het ook de omslag is die mij het meest aanspreekt van alle Nederlandse omslagen, weet ik niet of ik het helemaal passend vind bij het verhaal. Het gaat namelijk niet om een circus, maar om een magisch zoektocht-avontuur. Ik denk dat ik de omslag passender had gevonden op het moment dat het perspectief van de toeschouwers ook aan bod was gekomen.

Het binnenwerk vond ik erg mooi en passend bij het verhaal. Het boek is opgedeeld in verschillende delen die allemaal een dag voor of van het spel Caraval bedragen en dit wordt mooi afgebeeld met een leeglopende zandloper. Het is erg passend en handig in een verhaal waar tijd een relatief concept is. Tijd verloopt anders in Caraval en dat merk je tijdens het lezen ook echt door verwarring bij de personages en scenes van chaos. Ik vind dat erg mooi en goed geschreven.

De schrijfstijl is lekker vlot. Zoals ik aan het begin aangaf, heb ik echt de tijd genomen om dit boek rustig te gaan zitten lezen, maar toch las ik heel erg snel door het boek heen. Er wordt weinig ingewikkelde taal gebruikt en de zinsconstructies zijn eenvoudig. Daarnaast is er veel dialoog, dat over het algemeen ook goed te volgen is bij peronages met een hedendaagse achtergrond en jonge leeftijd.

De personages vond ik wisselend. De hoofdpersoon was goed uitgewerkt, maar bleef voor mij te eenkennig en maakte weinig ontwikkeling door. Ze bleef heel erg hangen in haar eigen emotie, wat ervoor zorgde dat er regelmatig wat herhaling optrad in haar gedachten. Ik had daarom graag nog wat andere perspectieven gelezen - bijvoorbeeld van haar zus, Julian, Legende of een toeschouwer - om wat meer afwisseling en tempo in het verhaal te kunnen lezen. De zus van de hoofdpersoon vond ik dan wel weer echt fantastisch: rebels, energiek en een tikkeltje naïef. Zij en de ondeugende Julian maakten voor mij het verhaal echt heel interessant.

Wat betreft het spelelement in de verhaallijn vond ik het erg tof om te lezen dat deze populaire - en terecht - YA trope toch een leuke twist heeft weten te krijgen door een uniek magiesysteem en bijzondere gebeurtenissen als gevolg daarvan, en dat de deelnemers niet allemaal een naam hadden, waardoor er geen directe rivaliteit ontstond - meer een onzichtbare vijand. Ook heb ik onwijs genoten van de magische elementen die precies niet te verklaren waren, waardoor ik als lezer ook continu in verwarring was over ‘wat is echt’ en ‘wie is te vertrouwen’ en ik geloof dat dat ook precies de bedoeling van de auteur is geweest.

Kortom, ik heb echt onwijs genoten van het verhaal en kan dit boek met zekerheid aanraden aan liefhebbers van avontuur, spanning, magie en een vleugje mysterie! Ik kan niet wachten om aan het volgende deel te beginnen.

Uitgeverij Rainbow, onwijs bedankt voor het recensie exemplaar!

Meer recensies van Nienke Hutten