Het hart van het woud

Nienke | Wegvanboeken 02 augustus 2024
Het hart van het woud gaat over het weesmeisje Iliona, die in een klooster opgroeit. 's Nachts glipt ze het gebouw uit en gaat ze naar het bos toe, waar ze zich het meest thuis voelt. Maar dan krijgt ze een visioen van haar heldin Maya. Iliona krijgt de opdracht op de kroonprins van Lythania, Roran te redden. Is hij in gevaar en wat kan Iliona doen om hem te beschermen?

Het boek begint met een proloog waarin je meteen de mysterieuze sfeer voelt. Het maakt je nieuwsgierig om verder te lezen. Daarna wordt er een tijdsprong gemaakt en leer je de hoofdpersonage kennen. Deze achtergrondinformatie is nodig voor het verhaal, die pas echt begint na nog een tijdsprong. Deze tijdsprongen zorgen ervoor dat je goed in het verhaal komt en dat je de personages ziet ontwikkelen. Sowieso vind ik de tijdsaanduiding in het hele boek duidelijk, er wordt regelmatig gezegd hoeveel tijd er verstreken is.

Het hart van het woud is een fantasy waarin de wereld duidelijk beschreven wordt. Het is beeldig geschreven, het geeft een sprookjesachtig gevoel en je voelt ook mee met de personages. Ondanks dat het een fantasy is, is het ook geloofwaardig geschreven. Dan doel ik op hoe de personages reageren op dingen, hun reacties passen bij hun karakter.

Een boek gaat om de inhoud, maar toch wil ik ook wat zeggen over hoe mooi dit boek eruit ziet! De dust jacket zorgt ervoor dat je dit boek wil oppakken, maar ook de naked cover is een plaatje en beide passen goed bij de sfeer van het boek. En je hebt geen boekenlegger nodig, want er zit een mooi leeslint in. Bovendien lees het boek door de korte hoofdstukken en de fijne schrijfstijl van Robine van Olffen heel vlot en wil je het boek niet eens wegleggen. Ook de map voorin in het boek is een fijne toevoeging om het verhaal tot leven te brengen, je krijgt er een ruimtelijker gevoel bij.

In het dankwoord heeft Robine van Olffen het over misschien een vervolg, ik hoop echt dat die er komt, ik zou graag nog meer over Iliona en Roran lezen!

Meer recensies van Nienke | Wegvanboeken