Slot erop

Slot erop is het vervolgdeel op Strik erom, maar is ook los te lezen. Slot erop gaat over Giel en Francien, deze personages komen al voor in Strik erom en in Slot erop leren we ze beter kennen. Giel probeert zijn leven op orde te krijgen nu hij van Oostenrijk weer terug is verhuisd naar Nederland. Francien helpt hem hierbij, ze is de beste vriendin van zijn zusje en hij kent haar ook al van vroeger. Maar ook zij probeert haar leven weer op orde te krijgen nu het niet zo goed loopt in haar huwelijk. Kunnen ze elkaar helpen?

Het was leuk om nu meer over Giel en Francien te lezen. Ook komen Mirre en Sylvester uit Strik erom in dit verhaal voor. Dus mocht je die nog niet gelezen hebben, dan word je door dit boek daar wel nieuwsgierig naar.

Vriendschap is een belangrijk onderwerp in Slot erop. Je voelt dat er een vriendschap bestaat tussen Giel en Francien, die langzaam lijkt uit te groeien tot iets meer dan alleen maar vrienden. Het boek bevat de friends-to-lovers-trope, maar voor mij voelde dat toch dubbel, omdat Francien getrouwd is. Als lezer word je meegenomen in haar twijfels en weet je wat er allemaal speelt, dus je kan het wel volgen, maar het voelt anders dan als beide personages vrij zijn.

Naast vriendschap en romance heeft het verhaal ook diepgang. Zowel Giel als Francien hebben dingen meegemaakt in hun leven. Maar ik had wel verwacht dat het nog iets meer over de relatie tussen Giel en Linda ging, hoe dat is gegaan en waarom Linda bepaalde keuzes heeft gemaakt. Er zaten wel terugblikken in en je komt er wel meer over te weten dan als je alleen Strik erom leest, maar ik had net wat meer gewild.

Slot erop is vanuit beide perspectieven geschreven. Hierdoor krijg je als lezer de kant van zowel Giel als Francien mee. Je weet wat er in hun omgaat. Ook vond ik Viƫnna een leuke toevoeging in het boek, haar kinderlijke blik op dingen zorgt voor wat luchtigheid in het verhaal.

Meer recensies van Nienke | Wegvanboeken