Vuurrood

Vuurrood is het 3e deel van de Vuur- en waterserie van Ryanne Veldkamp. In het vorige deel, Vuurdoop, leerden we de beste vriendin van Liva, Ivy kennen en in Vuurrood krijgt ze haar eigen verhaal.

Ivy werkt in een cafetaria naast een sportschool die net een nieuwe eigenaar heeft. Die eigenaar is Kjeld, een knappe man die meteen Ivy's aandacht trekt. Maar Kjeld komt net uit een scheiding en heeft zelf nog wat dingen te verwerken. Twaalf jaar geleden heeft hij een schuurbrand meegemaakt en dat achtervolgt hem nog elke dag. Maar ook hij kan de klik tussen hem en Ivy niet ontkennen en hij heeft het gevoel haar ergens van te kennen...

Ryanne Veldkamp geeft de personages net wat extra lading doordat ze allemaal iets meegemaakt hebben. En het verhaal van Ivy en Kjeld in Vuurrood komt ook weer binnen. Veldkamp kan de emoties goed overbrengen, waardoor je helemaal in het verhaal zit en je met de personages meevoelt. Je hoeft het zelf niet meegemaakt te hebben om de emoties erbij te voelen.

Naast diepgang heeft Vuurrood ook een feelgoodgehalte en die was ook in dit deel weer goed aanwezig. Ik voelde de chemie tussen Kjeld en Ivy. Je snapt waarom ze voor elkaar vallen en ze trekken elkaar echt omhoog. Daarnaast zit er ook een personage in waar ik me heel erg aan ergerde, hoe kan iemand zo met anderen omgaan. Dit was precies de bedoeling, want daardoor ga je nog meer van de hoofdpersonages houden. En natuurlijk Zoƫ, het zusje van Ivy niet vergeten, die was leuk en samen met de dieren een goede toevoeging voor het verhaal.
Ook mist de humor in het verhaal niet, ik heb af en toe hardop moeten lachen.

Waar ik ook weer in dit deel tegen aanliep was de tijdlijn. Het was vaak onduidelijk hoeveel tijd er verstreken was, waardoor ik het gevoel had dat sommige dingen echt heel snel gingen, maar volgens mij viel het al bij al nog wel mee, omdat je heel af en toe een toespeling kreeg van zoveel dagen of weken later. Terwijl het voor mijn gevoel dus allemaal snel op elkaar zat, die sprongen waren niet altijd duidelijk.

Vuurrood is een verhaal die binnenkomt, maar waar je ook de chemie voelt en de humor niet ontbreekt. De korte hoofdstukken zorgen ervoor dat het boek vlot leest. Als je eenmaal begint te lezen, wil je het boek niet meer wegleggen.

Meer recensies van Nienke | Wegvanboeken