Een prachtig staaltje vrouwelijke vastberadenheid

Niesten Tanja 19 juli 2024
Wat een heerlijk boek ! Je kan hier niet spreken van een inhoudelijk opgewekt boek. Er komen zoveel emoties in voor die door de andere tijdsgeest toch wel opmerkelijk zijn. Zo worden armoede en rijkdom serieus in vraag gesteld. Ook verschillende karaktertrekken zoals koppigheid en vastberadenheid liggen nauw naast elkaar. Wat mij wel opviel was dat ik ondanks de beeldende beschrijvingen van eten, ik echt geen trek kreeg in de voorgestelde gerechten.

Heel mooi is hoe beide hoofdpersonages door de verschillende gebeurtenissen, naar mij toe als lezer, in de loop van het verhaal een heel ander beeld opwerpen. Waar beide hoofdpersonages, zowel Ann als Eliza heel lief en zacht lijken, worden ze door de tijd en gebeurtenissen enerzijds gehard, anderzijds vastberadener om hun doel te bereiken en bij Eliza zou ik zelfs zweverigheid willen toevoegen.

Ik vond dit echt een heel mooi boek, met een niet al te spectaculair verhaal, maar toch prachtige voortgang en mooi beeld van 19de eeuws Engeland.

Meer recensies van Niesten Tanja