De belofte van het Italiaanse eiland

Nikkileest 27 oktober 2024
De belofte van het Italiaanse eiland is het tweede deel van de serie Het Italiaanse eiland. Tori (in het heden) komt erachter dat haar moeder is geadopteerd en haar wereld stort in. Ze besluit naar Italië te gaan voor informatie, het enige wat ze namelijk weet is dat een trouwjurk (die uit het eerste deel) iets met haar geschiedenis te maken heeft. In 1943 moet Giulia keuzes maken die gevolgen hebben voor niet alleen haarzelf maar deze keuzes hebben ook invloed op anderen. Het is een roerige tijd door de oorlog en ze kan niet anders dan doen wat haar het beste lijkt.

Je volgt dit verhaal vanuit de ogen van Giulia en vanuit de ogen van Tori en dat is een fijne afwisseling. De hoofdstukken zijn kort en er wordt goed aangegeven op welk moment en bij wie je je bevindt in het boek.

'Ze had opeens een overweldigende drang gevoeld. Was het zelfbehoud? Ze had nooit geweten dat ze zo graag in leven wilde blijven. Waarschijnlijk gold dat voor iedereen.'

Ik vond het bij het vorige boek al opvallen dat de auteur goed is in steeds een beetje informatie weggeven waardoor de spanning en mysterie blijft en ook dat is in dit boek weer het geval. Het verhaal kan voorspellend overkomen, dat is het met vlagen ook, maar de auteur weet toch te verrassen en spanning in te bouwen. Verder wist ik niet veel meer van het eerste boek, maar dat hinderde niet tijdens het lezen van dit boek, veel kwam wel terug naar boven gedurende het lezen.

Sommige personages vond ik in dit deel weer soms gekke keuzes maken, maar ik merkte dat ik mij hier minder aan stoorde in dit deel. Sommige personages die in het eerste boek zijn geïntroduceerd hadden in dit boek de hoofdrol en je komt steeds wat meer over de familiegeschiedenis van de drie zussen te weten, echt enorm interessant vond ik om te lezen. Dit allen zorgde ervoor dat ik echt door het boek heen ben heen gevlogen. Telkens dacht ik, ah nog één hoofdstuk dan en voor ik het wist was het boek uit!

‘Waar u gaat, zal ik gaan. Waar u slaapt, zal ik slapen.’

Meer recensies van Nikkileest