de eeuwige jaknikker

Nikkileest 04 oktober 2024
Misschien is het lastigste van het schrijven van een goed ontvangen debuut wel het schrijven van het boek dat daarna komt. Ik kan jullie meteen al geruststellen, Jade Vening did it again! Reikhalzend keek ik uit naar De eeuwige jaknikker en het eerste deel van de Lessen in de liefde serie en het is zo’n feestje om te lezen!

Dit eerste deel gaat over Fiona en Pim. Fiona zegt eigenlijk altijd ja. Ze laat nooit helemaal duidelijk merken wat zij eigenlijk ergens van vindt en ook in haar relaties, zowel vriendschappen en love interests, zegt ze niet wat zij nu eigenlijk wil. Pim daarentegen is haar tegenpool. Hij zegt wat hij vindt en doet wat hij wil. Wanneer ze elkaar ontmoeten probeert hij Fiona te overtuigen dit ook te doen. Als Fiona na hun nacht samen alleen wakker wordt weet ze het zeker, ze wil geen jaknikker meer zijn.

Wat schrijft Jade leuk en wat zitten er realistische dingen in dit verhaal. Ik bedoel hallo wie heeft er nu altijd zin in grote mensen gymnastiek met hele vervelende, slaapverwekkende houdingen? Met de eerste scènes schept Jade meteen een leuk en humorvol vooruitzicht voor de rest van het boek.

Fiona is een personage waar je het liefst tegen wil zeggen: hallo kom eens voor jezelf op, maar waar je aan de andere kant begrijpt waarom ze dat niet doet. Wat ik ook leuk vond is dat ik dingen herkende als juf zijnde en Jade duidelijk verstand van zaken heeft en niet zomaar random ‘oh dat zal een juf wel doen’ dingen heeft benoemd.

Er was een moment dat ik vond dat Fiona een beetje out of character was en ik vond Pim soms net iets te lief, maar dat zijn de enige 2 minuscule kanttekeningen die ik heb. Er is een fijne afwisseling tussen de spicy scènes, de humor en de serieuze kanten van het verhaal. Jade kan het gewoon allemaal!

Lees dit boek! Het is een feestje!

Meer recensies van Nikkileest