de gvr

Nikkileest 27 oktober 2024
De GVR gaat over een (de) Grote Vriendelijke Reus en Sofie. Wanneer Sofie ‘s avonds in bed ligt en niet kan slapen ziet zij ineens een reus voor het raam staan. Hij neemt haar mee en Sofie is bang dat ze er is geweest. Maar gelukkig is deze reus niet alleen groot maar ook vriendelijk. De andere reuzen zijn helaas niet zo vriendelijk, gelukkig bedenken de 2 snel een plan waardoor de rest van de kinderen veilig zijn.

Het was leuk om weer een een fictieve wereld van Roald Dahl te vertoeven. Het verhaal is fantasierijk en avontuurlijk. De GVR is een warrig sprekende reus en dat is als volwassenen natuurlijk prima te lezen, maar voor jonge lezers kan het wel een struikelblok zijn. Gelukkig is het samen lezen of voorlezen dan natuurlijk een prima oplossing. De illustraties van Quintin Blake zijn natuurlijk een feestje om naar te kijken en deze zijn hetzelfde gebleven zover ik kon zien.

Het verhaal blijft gewoon leuk en wat ik een goede keuze vond (ik weet natuurlijk niet of dat in eerdere drukken al het geval was) dat de tekst zo is vormgegeven dat het aantrekkelijker is om te lezen voor jonge lezers. Want dik gedrukte woorden hier en daar doet al hartstikke veel namelijk! Daarboven op komt natuurlijk dat de fantasierijke elementen in dit verhaal ook hartstikke uitnodigend zijn om dit verhaal te lezen als jonge lezer.

Al met al een feestje om te lezen! Ik kan niet wachten tot mijn jongens oud genoeg zijn voor dit verhaal!

Meer recensies van Nikkileest